Skip to main content

Brexit: En avklaring 29. mars vil gi oppsving i bookinger!

Catherine Foster, markedsspesialist, Innovasjon Norge Storbritannia

Den 23.juni 2016 stemte britene for å forlate EU og den 29.mars 2017 startet nedtellingen.  Problemene som har vært med Deal, No Deal og Irish Backstop er veldokumenterte, så her vil jeg konsentere meg mer om hvilken innflytelse situasjonen har hatt på den britiske forbrukeren og den britiske reiselivsindsutrien spesielt.

Det første som skjedde etter valget var at GBP falt – den 21.juni 2016 lå valutakursen på £1 = NOK 12.40 og den 14. februar 2019 ligger den på £1 = NOK 11.08. Samme nivå som den har ligget på siden desember 2017.

Inflasjonen i landet har også gått opp og var på sitt høyeste nivå på fem år (3.1%)  i desember 2017.  Siden det, har inflasjonen gått sakte nedover og i januar 2019 var den på laveste nivå på to år med 2.1% - dette takket være en nedgang i energipriser på 8.5%.

Hvordan har dette hatt innflytelse på britenes ferieplaner? 

Antall utreiser fra Storbritannia økte fra 2016 til 2017 med tre prosent, og hovedgrunnen til at de reiste var for å reise på ferie etterfulgt av VFR - besøk hos venner og familie. Forretningsreiser hadde en nedgang i samme periode.

Utreisetallene for sommermånedene i 2018 viste en oppgang på to prosent i juli, to prosent i august og en nedgang på tre prosent i september.  Mens utreiser for hele året september 2017 til september 2018 hadde en nedgang på en prosent.

Som ett resultat av den finansielle situasjonen er det stor usikkerhet i markedet og det er spesielt the squeezed middle class (60 prosent av befolkningen) som merker det. De har allerede begynt å kutte ned på forbruk - de har ikke mange sparepenger, er bekymret for å bruke for mye penger og er veldig prissensitive.

Venter med å booke i 2019

For 2019 er indikasjonen at britene fremdeles booker sommerferier, men at ferie nummer to og tre muligens kuttes. Dette avhenger selvfølgelig av hvilket segment man snakker om.

TUI (familiemarkedet) sier det er ett vanskelig marked i år på grunn av den lange varme sommeren i fjor, som har ført til at kunder venter lengere med å booke. De ser også ett skifte i markedet fra vestlige Middlehavet til østligere strøk (Hellas, Tyrkia, Egypt).  Dette har ført til overkapasitet på destinasjoner som Gran Canaria. Markedet er også prissensitivt. 

All inclusive-ferier vokser igjen i år og øker i popularitet både for familer og par, som vil holde kontroll på kostnadene og økonomien.

Da vi snakket med operatørene som har Norge i programmet fikk vi blandede tilbakemeldinger.  Hurtigruten selger bra for 2019.  High end-operatører sier at deres kunder ikke er berørt av usikkerheten rundt Brexit – og det pensjonerte 60+ segmentet reiser fortsatt på 4-5 ferier i året

Opptatt av ‘Value for Money’

Det er registrert en nedgang i etterspørsel etter tradisjonelle familieprodukter vinterstid, som skiferier, julenisseprodukter i Rovaniemi og Nord-Norge. Dette er ofte destinasjoner for ferie nummer to som middelklassen begynner å kutte ned på, på grunn av usikkerheten rundt Brexit.

Tre av operatørene vi snakket med arbeider innenfor high-end segmentet og de fortalte at andre destinasjoner går bra. De tror en av grunnene til at Norge går ned i etterspørsel er hotellprisene, som har gått opp for mye de siste par årene.  Til og med de mest velstående britene liker ‘Value for Money’ – ikke nødvendigvis billige priser, men de må føle at dyrere varer og tjenester er verdt å betale ekstra for.  

Det er en generell følelse i markedet at bookinger vil få en oppsving så snart vi vet hva som skjer 29.mars 2019!