Skip to main content

Rekordstor interesse for å selge Norge som feriemål

I dag går startskuddet for Norwegian Travel Workshop (NTW) i Ålesund, hvor rekordmange norske reiselivsaktører og turoperatører fra hele verden møtes. - Norge er populært, og vi ser stor vekst i interesse for skreddersydde turer spekket med aktiviteter, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge.

Årets rekorddeltagelse på Norwegian Travel Workshop (NTW) vitner om stor interesse for å selge Norge som turistdestinasjon. 360 norske aktører skal møte over 370 turoperatører fra 32 ulike land gjennom over 8800 forhåndsbookede avtaler.

Reiselivet viktig året rundt

NTW tildeles en ny destinasjon hvert år, og Sunnmøre-regionen er arrangør for det 47. arrangementet. Årets tildeling anerkjenner Ålesund og Sunnmøre som ‘The Adventure Capital of the Fjords’, og destinasjonens evne til å kombinere byliv, natur, aktiviteter og lokale tradisjoner.

- NTW gir oss en unik mulighet til å vise frem de fantastiske opplevelsene og attraksjonene denne regionen har å tilby til «verdens beste norgesselgere». Vi ser fortsatt effekten etter da NTW ble arrangert i Ålesund i 2004. Nå som vi har lagt på to ekstra dager til opplevelser og utflukter håper vi på minst like stor effekt som i 2004, sier reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.

Bente Bratland HolmInnovasjon Norge trekker frem at regionen satser på helårsturisme. -Regionen viser på imponerende måte hvordan de går fra å være en sommerdestinasjon til en helårsdestinasjon, sier Holm, og viser til fokus på vinterturisme både med og uten ski, rundturer med offentlig transport i fjordlandskapet, i kombinasjon med lokale mat- og kulturtradisjoner.

Miljøet høyt på agendaen

NTW fortsetter å være en av de viktigste møteplassene hvor norsk reiseliv møter turoperatører fra hele verden. Årets arrangement blir godkjent som et Miljøfyrtårn.

- Reiselivet er veldig klar over bærekraftsutfordringen vi står overfor både som næring, og generelt. Det er viktig for oss å vise at det er mulig å gjennomføre så store arrangementer med miljøet som topprioritet, sier Holm (bildet).

Hun sier videre at både selgere og kjøpere stadig blir mer opptatt av miljø.

- I fjor inkluderte vi for første gang bærekraft som eget punkt i registeringen. På ett år ser vi en markant oppgang i bedrifter som er miljøsertifiserte, og/eller interesserte i grønne aktiviteter. Det er en spennende og viktig utvikling.

I løpet av dagene får deltagerne muligheten til å oppleve hele Sunnmørsregionen gjennom ikoner som jugendstilbyen Ålesund og Hjørundfjorden, og nyere aktiviteter som yoga og sauna i Valldal, og bacalaosmaking. I tillegg arrangeres visningsturer i hele Norge før og etter NTW.