Skip to main content

Destinasjon Trysil er årets reiselivsbedrift

- Gratulerer til Destinasjon Trysil som med stor entusiasme har utviklet et unikt sykkelprodukt med Trysil Bike Arena. Destinasjon Trysil tar bærekraft på alvor og er innovative i utviklingen av nye tilbud for å skape helårs arbeidsplasser. De har stått for en helhetlig destinasjonsutvikling, der også lokalbefolkningen og gjestene blir involvert. Destinasjon Trysil går foran som et godt eksempel, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm om årets vinner. 

- Dette er veldig stort for oss. Fantastisk gøy rett og slett. Vi tar med oss prisen hjem til Trysil og deler den med alle våre samarbeidspartnere, investorer, stibyggere og andre reiselivsaktører i Trysil som har satset sammen med oss og som har vært med på å skape en sykkeldestinasjon og en helårsdestinasjon. Uten alle disse hadde vi ikke kunnet se tilbake på tre år med sterk vekst for sommerhalvåret, sier en glad Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.

Unik stisykkelopplevelse

De siste tre årene har Destinasjon Trysil tatt initiativ og utfordret kommune, fylkeskommune og næringsliv til å sammen satse på å etablere en ny sykkelopplevelse i Norge. Resultatet er en unik stisykkelopplevelse i Skandinavia. Når produktet er ferdig utviklet, vil man skille seg ut i Nord-Europa med en tilrettelagt opplevelse for hele familien.

Om Reiselivsprisen

Innovasjon Norges Reiselivspris deles hvert år ut til en reiselivsbedrift som har klart å bygge opp suksessrike og innovative reiselivsprodukter. Prisen er på 250 000 kroner, samt fri deltakelse på Norwegian Travel Workshop (NTW). De to andre nominerte bedriftene mottar også 50 000 kroner hver i tillegg til fri deltagelse på NTW. 

Prisen deles i år ut for 9. gang. Prisen og skal gå til den personen, bedriften eller det nettverket som oppfyller følgende kriterier:

  • Reiselivsopplevelsen skal være innovativ på ett eller flere områder: Nye reiselivsprodukter og -tjenester, nye organisasjons- og ledelsesformer, nye former å distribuere reiselivsopplevelsen på
  • Nye og innovative reiselivsopplevelser eller forbedring av eksisterende reiselivsopplevelser.
  • Reiselivsopplevelsen må dokumentere et markedspotensial og eventuelle realiserbare investeringer.
  • Reiselivsopplevelsens suksess skal være målbar enten i økonomiske tall eller antall gjester.
  • Reiselivsopplevelsen skal leve opp til prinsippene for bærekraftig reiseliv.

Årets jury har bestått av Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Cathrine Pia Lund Direktør Divisjon Merkevaren Norge, Innovasjon Norge, Inger Solberg Direktør Divisjon Bærekraft, Innovasjon Norge, Kristin Krohn Devold, Administrerende direktør NHO Reiseliv, Line Endresen Normann, Direktør for Virke reiseliv og kultur. Vi har i år også latt publikum være med å stemme, det kom inn i underkant av 3000 stemmer.

Tidligere vinnere av Reiselivsprisen:

  • Høve Støtt, Buskerud 
  • Hemsedal turistkontor, Buskerud 
  • Stiftinga Ekstremsportveko, Hordaland
  • Sorrisniva AS, Finnmark
  • Juvet landskapshotell Knut Slinning, Møre og Romsdal
  • XXLofoten AS, Nordland
  • Lyngsfjord Adventure
  • Kristiansand Dyrepark