Skip to main content

Lofoten hovedingrediens i MasterChef Italia

MasterChef Italias episode fra Lofoten sendes 18. januar 2018 kl. 21.15 på SkyUnoHD.

Det er mulig å se den i streaming på NOWTVit (betalingstjeneste)

I tillegg til selve programmet sendes Masterchef Magazine, mandag til fredag også på Sky Uno, dedikert til oppskrifter, matlaging og «hemmeligheter» vedr. konkurrenter og dommere.

Juryen består av de kjente og populære kjendis kokkene: Joe Bastianich (tidligere dommer i den amerikanske versjonen av Masterchef), Bruno Barbieri, Antonino Cannavacciuolo, og Antonia Klugmann.


MasterChef Italia på sosiale medier:

Facebook
Instagram
Twitter

- At Norge spiller en av hovedrollene i en episode av MasterChef Italia gir oss fantastisk synlighet i det italienske markedet. Norge får vist seg fram som en matdestinasjon både i Italia og for seere som følger programmet i andre land, sier reiselivsdirektør Bente Holm i Innovasjon Norge.

Norge er en av to utenlandsturer programmet har denne sesongen, og vil dermed få en fantastisk eksponering gjennom et av italienernes yndlingsprogram. Suksessen til Masterchef skal visstnok være en av årsakene til at mat nå er et større samtaletema enn fotball i Italia, og programkonseptet er så populært at for 2018 er det aktuelt å eksportere de italienske seriene.

Innspillingen fant sted 1. -2. juni 2017.

Unik mulighet for å markedsføre Norge og norsk mat

- Vi ser på denne gjesteopptreden som en unik mulighet for både Nordland, Lofoten, Norge og norsk tørrfiskfisk. Gjennom programmet får vi markedsført turisme, kultur og mat til et bredt publikum. Våre tall viser at turister fra Italia som besøker Norge har et høyt døgnforbruk sammenlignet med mange andre, så vi ønsker flere italienere hjertelig velkommen nordover for å oppleve Norge og Lofoten, og for å smake seg gjennom norske delikatesser, sier Holm.

Det er den «eksterne» prøven som er lagt til Lofoten, hvor en gruppe med norske fiskere og deres koner dømmer kokekunsten til deltakerne.

- Italia er vårt viktigste marked for tørrfisk, og dette var en helt unik mulighet til å vise frem og øke oppmerksomheten rundt dette tradisjonsrike produktet. Tørrfisk har en nesten 1.000-årige historie i Italia og mange av rettene har gått i arv i generasjoner, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Italia, Trym Eidem Gundersen.

Lofoten bød på eksotiske omgivelser for de italienske deltagerne i MasterChef Italia.
Lofoten bød på eksotiske omgivelser for de italienske kokkene. Foto: MasterChef Italia

MasterChef i 52 land

I Italia vises MasterChef på SKY plattformen, som har ca. 4.500.000 abonnementer. Seertallet ligger på rundt 1.460.000. Etter at programmet er vist på SKY går det videre på andre kanaler, så seertallet er mest sannsynlig det dobbelte. MasterChef er det mest vellykkede kulinariske TV-format i verden, og er tilpasset hele 52 forskjellige land.

Organiseringen og realiseringen av MasterChef i Lofoten er et samarbeid mellom Innovasjon Norge, NordNorsk Reiseliv, Norges Sjømatråd, Nordland Fylkeskommunen, og Tørrfisk fra Lofoten.

 - Det har vært gjort en skikkelig dugnad for å realisere episoden i Lofoten. Vi vil derfor sende en ekstra takk til Destinasjon Lofoten, Thon Hotel Lofoten, Nyvågar Rorbuhotell, Arctic Buss, XX Lofoten, Anitas Mat, SAS – Scandinavian Airlines, Widerøe Flyselskap, Norwegian Airshuttle for at dette ble realisert, avslutter Bente Holm.