Skip to main content

Lysverket fikk 1000 USA-bestillinger på få uker

Kontakt:

Lysverket

Bergen Reiselivslag

Innovasjon Norge USA

Så hva var det som fikk amerikanerne til å strømme sultne til Lysverket? Kort fortalt var Bergen i april 2017 vertskap for Norwegian Travel Workshop. På utstillingsområdet for Bergens presentasjon av UNESCO Matbyen var åtte av byens gode restauranter til stede. Som en av disse ble Lysverket i dialog med Innovasjon Norge invitert til å være frontfigur i en internasjonal digital satsing i produksjonen «Table Tales from Norway».

Dette er en kampanje der flere norske byer har vært involvert og som har vært kjørt i flere av Innovasjon Norges markeder. Målet har vært å fremme mat, kultur og byer i Norge, samt vise fram Norge som en helårsdestinasjon. 

1 million visninger på YouTube

Filmen i ulike varianter ble lansert høsten 2017 og har fått meget gode score. Per januar 2018 har de ulike variantene på flere språk totalt hatt nesten 1 million seere på YouTube! Bergen Reiselivslag fulgte blant annet opp med digitale kampanjer, med økte finansielle tilskudd fra Bergen kommune i henhold til satsingen på mat.

Det aktive pressearbeidet i regi av Innovasjon Norge i USA bidro også til at Bergen i 2017 økte antall gjestedøgn på hotellene sine med besøkende fra USA med 63 prosent - til 125.000 i Bergen i fjor. Noe som også genererer mange kunder også til andre av byens serveringssteder. 

Artikkel i New York Times om Christopher Haatuft og Lysverket (18. juli 2017)

Kort versjon av filmen brukt i USA-kampanjen

Bergen Reiselivslag

Bak kampanjen står Bergen Reiselivslag, som hvert år er vertskap og koordinator for 400 til 600 mediebedrifter fra hele verden. Arbeidet med disse oppgavene er en viktig del av deres strategi og knyttes opp mot vår strategiske plattform og aktiviteter i utvalgte markeder. Slike organiserte turer mot ferie- og fritidsmarkedet gjør de alene eller sammen med Innovasjon Norge og Fjord Norge.

Les hele historien om Bergen Reiselivslags Lysverket-kampanje her