Skip to main content

Norske reiselivstopper til Kina for å lære

Siden 2013 har det vært en økning av kinesiske besøkende til Norge på hele 198 prosent.

- Kina er et viktig marked for Norge. Sammen med den norske reiselivsnæringen jobber vi for at kinesiske besøkende skal komme og oppleve Norge hele året. For å nå de målgruppene vi ønsker er det avgjørende å forstå det digitale landskapet og hvilke kanaler og budskap som funker best, sier Holm. 

Reiselivsaktørene besøkte blant annet Sina Weibo, Kinas svar på Twitter med over 400 millioner registrerte brukere. 40 prosent av de aktive kontoene viser interesse for reising.

- Vi har jobbet med Sina Weibo i 12 år, og dette blir stadig viktigere for å nå kjøpesterke kinesere med eventyrlyst, sier Holm.  

Kunnskapsrike miljøer imponerer

Hurtigruten, Scandic, Fjord Norge, Norsk Reiseliv, Avinor, Norlandia Hotel Group, SAS og Thon Hotels er noen av selskapene som er med til Kina.

- Vi visste før vi kom hit at kineserne er langt fremme på teknologi, men å oppleve dette på nært hold og se hvordan disse kunnskapsrike miljøene jobber er rett og slett imponerende. Dette har vært verdifulle innspill til den norske næringens videre satsing i Kina, sier Svein Arild Steen-Mevold, administrerende direktør i Scandic Hotels og styreleder i Norsk Reiseliv.  

- Det som gleder meg mest er at vi i Norge snakker om å få de riktige turistene til å besøke et høykostland som vårt. Det kinesiske markedet er i sterk utvikling og jeg er ikke i tvil om at vi kan treffe en stor nok andel av betalingsvillige opplevelsesturister, avslutter Steen-Mevold.  

Del av rekordstor næringslivsdelegasjon

Bedriftsbesøkene er en del av programmet for den rekordstore næringslivsdelegasjonen som er i Kina i forbindelse med kongeparets statsbesøk. Hele 320 representanter fra næringslivet deltar, hvorav i overkant av 20 representerer reiselivsnæringen.

- Å være en del av et statsbesøk er helt klart en døråpner, hvor vi får treffe selskaper og beslutningstakere helt i toppen, understreker Holm.  

Innovasjon Norges reiselivssatsing i Kina gjennomføres av Scandinavian Tourist Board. Her tilbys norske reiselivsaktører blant annet markedsføring, salgsbesøk, workshops og nettverk.