Skip to main content

Nye filmer skal bidra til å trygge skisesongen

Toppturer på ski i Norge blir stadig mer populært, både blant norske og utenlandske skientusiaster. Samtidig har det vært en økning i antall snøskredulykker. I dag lanserer Innovasjon Norge en ny informasjonskampanje som skal øke sikkerheten i norske fjell.

- Det er gledelig at flere tar i bruk de flotte naturopplevelsene i Norge, men med en økning i toppturopplevelser i Norge er det viktig med et økt fokus på sikkerhet. Flere ulykker kunne vært unngått dersom turistene hadde hatt bedre informasjon på forhånd, tror Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge (bildet). -Det er derfor svært viktig at våre besøkende bruker snøskredvarslene på nettsiden Varsom.no. 

Bente Bratland HolmKunnskap skal forebygge ulykker  

Toppturer på ski er blitt en populær aktivitet både blant norske og utenlandske turister. Toppturutstyr er blitt lett tilgjengelig, tilbudet i Norge øker og etterspørselen fra markedene vokser, samtidig som vi har sett en økning i antall skredulykker. Etter at snøskredvarslingen ble lansert i 2013 har ulykkestallene gått noe nedover, men med økende antall besøkende fra utlandet trengs denne kampanjen for å sørge for at de kjenner til skredvarslet og norske forhold.

-Toppturer er en aktivitet som kan foregå i skredfarlig terreng, da er det ekstra viktig å gjøre de rette forberedelsene både før turen og underveis. Filmene som nå lanseres på Visitnorway gir en god innføring i hva som er lurt å forberede seg på. Den viser hva man bør ha med av utstyr, og vi oppfordrer til å bruke sertifiserte guider som kjenner de lokale forholdene godt, forteller Holm. 

Et savn i bransjen 

Filmene består av en hovedfilm som går på sikkerhet og en pakkelistefilm som viser hvilket utstyr man bør ha med seg før man legger ut på en topptur. Filmene er produsert av News On Request på oppdrag av Innovasjon Norge i samarbeid med Norges vassdrags -og energidirektorat (NVE) og Varsom.no. Filmene skal promoteres på turistportalen Visitnorway og i sosiale medier. Filmene skal også spres til turoperatører og brukes i dialog med norske destinasjoner og reiselivsaktører.  

-Det er svært viktig at også utenlandske besøkende bruker snøskredvarslene på Varsom. Vi tror dette initiativet fra Visitnorway vil ha en god effekt, sier Rune Engeset, leder av Snøskredvarslingen i NVE. 

- Tilbakemeldingene fra bransjen er at dette er noe de har savnet og er glade for å kunne ta i bruk, sier Holm. I tillegg til filmene lanserer NVE og Varsom I samarbeid med bl.a. Innovasjon Norge en infokampanje på flyplassene, der skituristene skal minnes på å sjekke varsom.no.  

Anbefaler guide 

Interessen for å oppleve norsk natur har eksplodert blant norske og utenlandske turister, noe reiselivsdirektøren er glad for. Det er viktig at vi klarer å ta vare på vårt gode omdømme, og at vi klarer å bidra til et mer bærekraftig reiseliv som ivaretar norske naturressurser og fortsatt skaper gode verdier for samfunnet.  

Packing list
Pakkeliste. Foto: Innovasjon Norge

- Å gjøre de rette forberedelsene, sjekke skredvarsel og værvarsel, pakke sekken med riktig utstyr og å bruke lokalkjente sertifiserte guider er viktig for å unngå flere skredulykker. Dersom noen skulle være i tvil om hva de bør pakke med seg for en topptur på ski, har vi laget egen liste om det på visitnorway, sier Holm. 

Filmene vil være å finne på en egen nettside om toppturer på visitnorway.com og kan lastes ned og benyttes av alle som ønsker det. De vil bli oversatt til en rekke språkversjoner.