Skip to main content

Setter Romsdalen på kartet med VR-bilder

Visit Nordvest ønsker å sette Romsdalsregionen på reiselivskartet for potensielle turister over hele verden, og har tatt i bruk 3D-skanning med VR-visning.

VR-bildene er lagt ut på Google Maps, hvor man ved hjelp av Street View-funksjonen kan «gå» rundt og utforske steder i førsteperson-perspektiv i 360 grader.

Det er også lagt inn en visning med teknologien, på artikkelen En hyllest til bratt friluftsliv på visitnorway.com.

Attraksjoner og overnattingssteder

For destinasjonsselskapet har det en verdi å være tidlig ute i Norge med å markere seg på denne måten.

– Vi ønsker at Romsdalsregionen skal bli en av de første som settes på reiselivskartet i denne sammenheng, bokstavelig talt. Vi ønsker å VR-skanne viktige attraksjoner samt overnattingssteder. Molde by er et fokusområde, i tillegg de viktigste attraksjonene i distriktet. Få destinasjoner, om noen, har gjort dette i stor skala til nå, sier Marit Krekvik i Visit Nordvest.

Hjertøya, Molde

Interaktiv destinasjonsopplevelse

Ved hjelp av Google Streetview kan turistene orientere seg om hva regionen har å by på med en opplevelse som vanlige bilder ikke kan tilby. Denne interaktive måten å vise frem noe på, vil engasjerepotensielle besøkende på en helt ny måte.

– Vi har nå VR-skannet ca. 30 steder, og har hatt 140 000 visninger siden 1. oktober. Helt uten at vi har promotert det på noen måte. Så det blir spennende å se utviklingen, sier Krekvik.

Blant de utvalgte stedene er regionale knutepunkter for reiselivet som Svevestein på Eldhusøya ved Atlanterhavsveien, Midsundtrappene, Rampestreken, Mardalsfossen, Varden, Hjertøya og Romsdalsmuseet. I tillegg er det gjort VR-opptak av 30 aktører innen overnatting- og serveringsbransjen.

– Vi har også publisert et bredt utvalg av 360-bilder, sier Krekvik.

Innovasjon Norge håper at flere destinasjoner skal følge Visit Nordvest sitt eksempel og ta i bruk VR-skanning.

– Dette er en fin måte å vise frem både destinasjoner og produkter på. Og vi ønsker også etter hvert å få implementert dette på våre egne produktsider, sier Jørgen Flo i Innovasjon Norge.

Foreløpig gjøres visningene på Visitnorway.com via iFrame.

Økt synlighet og tilgjengelighet

VR-prosjektet er blitt til via et samarbeid mellom Visit Nordvest og små, mellomstore og store aktører, og med støtte fra Byregionsprogrammet og Romsdal Regionråd (ROR).

Om bakgrunnen for prosjektet sier Marit Krekvik:

– Vi i Visit Nordvest jobber for å utvikle regionen som reisemål, og vi jobber blant annet med å øke synligheten og tilgjengeligheten for området. Google Maps er en av de plattformene som nå står tydelig frem som et naturlig virkemiddel når en turist planlegger sin reise. Dette må vi ta på alvor, sier Krekvik.

Partner i prosjektet har vært Tingh Kommunikasjon, som har brukt teknologien med VR-skanning tidligere i forbindelse med forskjellige prosjekter.

– Når vi gjør VR-skanninger av en destinasjon, får vi også mulighet til å hente ut stillbilder av høy kvalitet som kan brukes i tradisjonelle kanaler. VR-skanningene kan også integreres på nettsider slik som video og stillbilder, eller de kan deles rett på Facebook. Materialet kan også brukes for å gi nye opplevelser i VR (Virtual Reality), forteller Bendik Hareide i Tingh.

Trollveggen Besøkssenter

Håper flere tar i bruk VR-skanning

Når de første destinasjonene nå er publisert, håper Visit Nordvest at flere vil se effekten og bli med på å utvide mangfoldet av Romsdals-destinasjoner i Google Maps.

Romsdalen, Google Maps

Marit Krekvik har gode råd til andre som vil komme i gang med VR-skanning.

– Man må først alliere seg med en partner eller et byrå som har tilgang til den teknologien som trengs. Videre tilbød vi pakker til reiselivsaktører som besto av VR-skanninger innendørs, 360-bilder utendørs og stillbilder som vi henter ut av VR-skanningene. For å sikre at så mange som mulig ble med tilbød vi oss å ta en del av kostnaden. Vi finansierte også destinasjonsselskapet tilsvarende pakker for en del «ikke-kommersielle» steder, sier hun.

Når alle bilder er tatt, publiserer man dem på Google Street View via MyMatterport-teknologien.