Skip to main content

Skal selge Norge på Bokmessen med konseptet «Making Norway»

I oktober neste år skal Norge være gjesteland på verdens største bokmesse, Bokmessen i Frankfurt. Senter for norsk litteratur i utlandet (NORLA) forvalter den formelle gjestlandsrollen på vegne av Norge og Innovasjon Norge jobber tett med dem om hvordan reiselivet skal utnytte Bokmessen til å skape reiselyst til Norge.

I forbindelse med Bokmessen er det utviklet et nasjonalt konsept med tittelen «Making Norway». Essensen i konseptet er at vi ønsker å få frem at Norge er mye mer enn et vakkert land - fordi det er vår kultur, tradisjoner, historie og vi som bor her som gjør Norge til Norge. Nå ønsker Innovasjon Norge kontakt med aktører i reiselivet som ønsker å bidra med deltagelse på selve messen, samt gode historier og film, inn i konseptet.

Vil på potensielle norgesturisters mentale reisekart

Innovasjon Norge vil gjennom Visit Norway ha fokus på å nå aktuelle forbrukere via B2C-aktiviteter, rundt Norge som reisemål for natur- og kulturopplevelser. Det vil gjøres gjennom hele 2019 for å utnytte oppmerksomheten som Bokmessen vil gi Norge, men også i forbindelse med selve messen i oktober.

- Det vil lages en serie portretter av mennesker og miljø som bidrar, påvirker, preger og utvikler Norge innenfor og utenfor sine områder. Med dette ønsker vi å fortelle historier om nordmenn innenfor mange felt – som for eksempel tv, teknologi, kultur, arkitektur, oppdagere, mote, sport. Tanken er at personlige, emosjonelle historier om mennesker vil bidra til å skape aktualitet, nysgjerrighet og forståelse for hva Norge er og slik sette oss tydeligere på de mentale reisekartene til flere tyskere, sier Tina Fraune, markedsspesialist for Innovasjon Norge reiseliv i Tyskland.

Oppfordrer alle til å ta i bruk konseptet

I første omgang vil det produseres 4-5 filmer i Innovasjon Norges regi, med sikte på å lansere den første i mars og deretter jevnt utover våren og sommeren. Filmene kommer til å bli vist på messen, men den viktigste spredningen vil være gjennom digitale og sosiale kanaler både før, under og etter bokmessen. Konseptet blir heller ikke avgrenset til bare å bli brukt i Tyskland. Dette er godt innhold som vil få spredning i alle våre markeder internasjonalt.

- Vi oppfordrer regioner og destinasjoner til å ta i bruk konseptet med personer og historier fra sine områder, slik at vi får opp et mangfold av fortellinger fra hele landet. Vi bidrar med konsept og kreativt miljø, mens selve kostnadene for regionale og lokale produksjoner dekkes av hver enkelt. Vi vil selvsagt bidra til aktiv spredning av filmene gjennom våre kanaler, sier Fraune.

Se gjerne presentasjon av konseptet her, for å få en idé om hvordan «feelingen» er tenkt. Dette er fortsatt under utarbeidelse, så det er ikke besluttet hvilke bedrifter eller personer som vil være del av de første filmene.

- Vi ser fram til å presentere Norge frem mot og på bokmessen i tett samarbeid norsk reiselivsbransje. Ytterligere informasjon om og priser for messedeltakelsen skal sendes ut tidlig i desember – men om det er interessant for noen å utvikle film i denne serien fra oss, så ta gjerne kontakt! Oppfordrer Tina Fraune

Vil dere delta på Bokmessen?

Innovasjon Norge vil med Visit Norway være godt synlig på messen og vise Norge fram som et aktuelt reisemål med mangfold av opplevelser, som mat, kultur, byer og natur. Norge har fått to større stands på messeområdene Arts+ og Food & Travel (Gourmet Gallery). Det vil også være en desk foran paviljongen.

Nå er Innovasjon Norge interessert i å komme i kontakt med norske bedrifter og destinasjoner, som ønsker å være med på disse tre arenaene. Det vil bli sendt ut mer informasjon om dette tidlig i desember.