Skip to main content

Reiselivets verdiskaping i Norge

I 2021 lå næringens verdiskapning på 87,3 milliarder kroner. Dette er en økning på 35 prosent fra 2020. Sammenlignet med 2019 ligger samlet verdiskapning to prosent under, som tilsvarer en nedgang på 1,68 milliarder kroner.

Overnatting, servering og aktivitet/kultur 

Reiselivsnæringen inkluderer fem bransjer; transport, servering, overnatting, aktivitet/kultur og formidling. Av disse fem omtaler vi gjerne trioen overnatting, servering og aktivitet/kultur som opplevelsesbransjene. I denne presentasjonen av reiselivets verdiskaping omtaler vi dette som 'Reiseliv ellers'.

Transport og formidling presenteres separat som 'transport'. Formidling er utelatt fordi det i stor grad omfatter turoperasjon ut av Norge og transport tas ikke med da det kun gir tall fra noen få steder i landet.  

Sist oppdatert 15. mars 2019

Kilde for tallene i Innovasjon Norges oversikt over reiselivets verdiskaping i Norge i 2017 er Asplan Viak. De har har utarbeidet sin rapport på oppdrag fra Innovasjon Norge.

Oversikten tar for seg total verdiskaping for land, per landsdel, fylke og kommune. 
Vi presenterer også en oversikt over verdiskaping (1000 kr) fordelt etter andel forbruk etter reiseformål 2017 (uten Svalbard) og verdiskaping (1000 kr) fordelt på norske og utenlandske besøkende 2016 (uten Svalbard).

Les forklaring på metode for beregninger her

*Da regnskap ble lastet ned fra Bisnode var kommunetilhørighet for alle årene den samme kommunen, altså nåværende kommune fra 01.01.2019.
F.eks. bedrifter som i 2019 er i Larvik, men tidligere hørte til Lardal, er i Larvik også for 2017 og 2016. Kommunesammenslåingen gjort med «tilbakevirkende kraft».  ​

Verdiskaping fordelt etter andel forbruk
- etter reiseformål

2016 2017

Last ned tabeller (pdf)