Skip to main content

Merkevaretrackeren: Slik oppfattes Norge

Innovasjon Norge gjennomfører ukentlige målinger i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland, Nederland og Frankrike. Formålet er å avdekke oppfatningen av Norge som ferieland og sannsynligheten for å reise til Norge på ferie.

Posisjoneringsanalyse

På bakgrunn av kampanjemålingene lager vi en posisjoneringsanalyse. Rapporten viser interessen for å reise til Norge og utvikling av merkevarevariablene. 

Sannsynligheten for å velge Norge

Respondentene blir blant annet bedt om å skrive ned det første de tenker på om Norge som reisemål, og ferieopplevelser her. Deretter blir de bedt om å ta stilling til en rekke utsagn som har med norgesferien å gjøre.

Naturskjønne Norge

Den aller sterkeste assosiasjonen folk flest har til Norge er fjorder. Mange forbinder Norge med natur, fjorder, fjell, kaldt og nordlys. At Norge er et egnet sted for utendørsaktiviteter kommer også høyt opp.

Samtidig viser undersøkelsen at flere vil reise hit, hvis de tror at en ferie i Norge tilbyr noe mer. At en ferie i Norge også kan by på spennende byopplevelser, kultur og historie, gode matopplevelser og lokale spesialiteter trekker opp. 

I løpet av de to siste årene er det flere steder som er enig i påstanden om at Norge er et egnet sted for matopplevelser og lokale spesialiteter, spennende byopplevelser og spennende kultur og historie. I samme periode har Norge også forsterket sin posisjon som et land med gode muligheter for sykling, gå turer i naturen og gode muligheter for vinteraktiviteter som ski og snowboard.