Rapport om det nederlandske markedet
Activating the Norway Brand: A report on holiday needs and segments in the Dutch market for Innovation Norway (2017)
NYTT FRA MARKEDET
2018 ble et godt år for det nederlandske markedet
Forrige uke kom overnattingsstatistikken for 2018, og Nederland står igjen som det femte største markedet til Norge. Nå har vi nettopp fått statistikken for turisme fra Nederland i året som gikk, hvor vi ser at selv om det «bare» ble en oppgang på 3% til Norge så er det ganske bra sett ut fra at det faktisk var litt færre utenlandsferier fra Nederland i året som gikk.
Det går godt i Nederland. Det er nå mindre enn 4% arbeidsledighet, og økonomien og kjøpskraften til folk flest blir stadig bedre. Faktisk steg ferieforbruket i år igjen, med 2%. I starten av året var det forventet en økning i antall reisende, men etter hvert som ferien nærmet seg og været var rekord tørt og varmt, ble det ikke helt som folk hadde tenkt seg; flere tok ferien i Nederland.
Vi ser også at Nederlendere reiser like mye som før i fellesferien, fra midten av juni og ut august, men det er også mange som reiser i det vi kaller «new season». September, oktober, april og mai er attraktive reisemåneder for kortere turer, og her mener vi det finnes stort potensiale for Norge. Aktive ferier og naturopplevelser står høyt, og det er i den kategorien av ferietyper Nederlendere bruker flest feriedager, og vi ser økning i antall lange reiser for juli og august. Men byferier med sightsing, museer, mat og drikke og besøke eventer står for en stor del av trafikken årlig, og for den kategorien var det en økning i antall reiser i nesten alle måneder – utenom juli og august.
Her er våre top 3 take aways for det nederlandske markedet
- Easy reach er viktig, og vi må fortsette å fortelle at vi er enkle å nå. Destinasjoner som enkelt kan nås, gjerne med direkte fly eller tog er de mest besøkte.
- Vi må fortelle nye historier til nye målgrupper. 58% av de som reiser utenlands reiser uten barn, har større forbruk og er oftere på reise utenom skoleferiene. Skal vi være attraktive for dem må fortelle flere og bredere historier om hva Norge har å by på.
- Å være søkbar og bookbar på nett blir bare viktigere. 80% av feriene fra Nederland bookes på nettet, både direkte, gjennom turoperatører, agenter og OTAer.
Vil du vite mer om det nederlandske feriemarkedet? Ta kontakt med oss!
Denne kvartetten i Innovasjon Norge gleder seg til å satse på MICE i Nederland og Belgia. F.v. Frode Aasheim (spesialrådgiver kongress), Hanne Maren Kristensen, Birgitte Nestande (rådgiver arrangement) og Elisabeth Bugge (seniorrådgiver kongress).
Ny satsing på MICE
Fra 2018 er Nederland, med nederlandskspråklige Belgia, et av de fire satsningsmarkedene for MICE hos Visit Norway.
- Vi gleder oss stort til å ta skikkelig grep om markedet sammen med partnerne våre, og bygge nye relasjoner som skal sikre kvalitetstrafikk til hele Norge – hele året, forteller Hanne Maren Kristensen, markedssjef i Innovasjon Norge Nederland og Belgia. Hun melder om stor interesse for Norge som møte- og konferansedestinasjon i sitt marked.
Det var etterspørsel fra reiselivsbransjen som gjorde at det for to år siden ble satt i gang et pilotprosjekt innen MICE i Nederland og Belgia. Partnerne som har deltatt i pilotprosjektet kan melde om gode resultater - og oppslutningen er god for den videre satsingen i det nye markedet.
Flere aktiviteter i 2018
Både meetings- og kongressaktivitetene er inkludert i satsingen i Nederland. For Belgias del er det i første omgang aktuelt å se på mulighetene for kongress, da dette er et europeisk hovedsete for mange internasjonale selskaper.
Det er allerede planlagt flere aktiviteter for 2018; to salgsturer til Norge, deltagelse på den største nederlandske MICE-messen, samt et Norges-event på ambassaden i Nederland. Tilsvarende aktiviteter vurderes fortløpende i Belgia.
Nordlysannonse ga hyggelig nominasjon!
Innovasjon Norge Nederland ble sammen med mediabyrået Aviareps nominert til «Campaign of the month» i januar, for en flott nordlysannonse - som kan sees her: http://weboshowcase.com/campaignofthemonth. Det ble ingen seier til slutt, men konkurransen gir i seg selv god, ekstra rekkevidde for kampanjen.