Skip to main content

Sverige

Markedsinnsikt: SVERIGE

Bli kjent med reiselivsnæringen og turismen i det svenske markedet–
formidlet av vår markedsspesialist.


Raumabanen passerer Trollveggen

Vi planlegger B2B-event om togrelaterte reiselivsopplevelser

Etterspørselen etter togreiser har økt kraftig i Sverige det seneste året, og dette er noe som preger markedet på en rad ulike måter. Er du som norsk reiselivsaktør interessert å lære mer om denne trenden og diskutere nye muligheter med oss? Da ønsker vi å høre fra deg. 

Vi vil tilby relevante aktiviteter for norsk reiselivsnæring allerede i 2019 og planlegger et B2B-event i Sverige til høsten - der vi ønsker å møte de svenske reisearrangørenes behov for tydeligere informasjon og hjelp rundt togrelaterte reiselivopplevelser i Norge. 

Les mer her

Rapport om bærekraft og reiseliv

Ny rapport: Er bærekraft verdt å betale for?

Reisen til og fra destinasjonen står sentralt når skandinaver deler sine tanker om hva som karakteriserer bærekraftige reisemål. Men stadig mer bevisste turister er også opptatt av egenskaper på selve reisemålet, som mindre ressurs-sløsing, bevaring av den lokale autentisiteten og hensynet til lokalbefolkningen.

Les hele saken 

MARKEDSAKTIVITETER 2019

Dato

Sted

Aktivitet

4. april Stockholm Mandel Showroom
Primo mars Stockholm Antor pressefrokost
16-19 september Gøteborg ATWS 2019
25. september Stockholm Travel Media Day
Medio oktober Stockholm Mandel Showroom

Se alle Innovasjon Norges internasjonale B2B-aktiviteter i 2019 her

KONTAKT OSS

NYTT FRA MARKEDET


Norge – et alternativ for stadig mer miljøbevisste svensker 

Raumabanen RailwayFoto: Leif Johnny Olestad - visitnorway.com

I takt med et stadig økende fokus på bærekraft og klima i samfunnsdebatten, registrerer vi i Sverige en økt etterspørsel etter reisemål i nærområdet som kan utgjøre et mer bærekraftig alternativ for miljøbevisste kunder. Denne tendensen vil gi Norge gode forutsetninger for å styrke sin posisjon som en spennende og attraktiv nærdestinasjon.

Det finnes grunn til å anta at den økte miljøbevisstheten i den svenske befolkningen vil bli en stadig viktigere faktor i svenskers valg av reisemål fremover, noe som også signaler fra reisebransjen viser. I vår kontakt med svenske turoperatører registrerer vi en økt interesse for å kunne tilby destinasjoner som ligger nærme hjemlandet og som kan profileres og selges som et mer miljøvennlig alternativ til destinasjoner lenger bort.  

“Vi märker ett ökat intresse för Norge som resmål hos researrangörer i Sverige inom olika nicher. Researrangörer som inte tidigare prioriterat resor till Norge, ser idag en potential i att komplettera sin produktportfölj med en spännande och “nära” destination som Norge. På så sätt kan man nå en växande grupp resenärer som aktivt väljer destination ur ett hållbart perspektiv.” sier Sandra Olsson, Industry Specialist i Sverige. “Detta är naturligtvis en positiv trend för Norge som nära resmål till Sverige".

Fortsatt et stykke fra ord til handling 

På tross av økt miljøbevissthet i befolkningen ser vi likevel at de fleste svensker i dag har en vei å gå fra ord til handling når det gjelder valg av feriereiser. I Tickets seneste SIFO undersøkelse* (november 2018) sier hele 96 prosent seg villige til å endre sin adferd på ulike måter for å redusere klimapåvirkningen, mens kun hver tiende svenske er villig til å avstå fra å fly på utlandsferie.

Derimot angir hver fjerde person i undersøkelsen at man er villig til å redusere bruken av fly for reiser i eget land, trolig da til fordel for blant annet tog. Norge, som på mange måter kan ses som et forlenget hjemmemarked for svensker med tanke på nærheten, kan dra direkte nytte av denne økte miljøbevisstheten og appellere til flere, attraktive svenske målgrupper i fremtiden.  
 
**)Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval. 



Åndalsnes

Norske fjorder like populært som Toscana

Svenskenes reiselyst og nysgjerrigheten på sitt naboland i vest har økt jevnt de siste årene. I en ny undersøkelse fra et av Sveriges største reisebyråkjeder kommer de norske fjordene høyt opp på svenskenes "bucket list" for 2018 - så det er all grunn til å forvente mange svenske gjester til våre fjorder og fjell også i år.

Det er den svenske reisebyråkjeden Resia som melder om svenskenes økte interesse for Norge som reisemål. De har siden 2006 regelmessig analysert det svenske markedet, svenskenes reisevaner, bookingstatistikk, kombinert med en representativ spørreundersøkelse. Deres undersøkelser viser også at til tross for en viss uro rundt om i verden så fortsetter svenskene å prioritere sine reiser svært høyt og pilene fortsetter å peke oppover. Hele 64 prosent av svenskene sier at de kommer til å reise mer eller like mye i 2018 som tidligere.   

Les hele saken


Helgelandskysten

Svenske Vagabond kårer Norge til beste ferieland

At mange svensker reiser verden rundt, men ikke besøker Norge - det synes juryen som kåret beste reisemål for svenske Vagabond er merkelig.

"Norge är världens bästa resmål 2019, enligt Vagabonds vittberesta panel. Motiveringen lyder: "Egentligen är det märkligt att vi inte vallfärdar mer till Norge än vi gör. Det finns människor som sett fjordlandskapen i Nya Zeeland och letat naturens under över hela världen, men aldrig satt sin fot i vårt västra grannland. Ändå finns något av det naturskönaste man kan finna precis runt hörnet."

Norge kommer altså ut på toppen av listen over land svenske Vagabond mener er beste reisemål i 2019:

Bästa länderna:

1. Norge
2. Costa Rica
3. Sri Lanka
4. Colombia
5. Taiwan
6. Russland

Les hele artikkelen på Vagabond.se



Tina Nordström og Sanna Nielsen gjorde mer enn å lage god mat i Lofoten.

Tina Nordström og artisten Sanna Nielsen gjorde mer enn å bare lage god mat når de besøkte Lofoten. Foto: August Sandström

”Tina i Fjällen” på tur til norske fjell

Den svenske kokkekjendisen Tina Nordström er kjent for sine matprogram – mange av dem spilt inn langt fra ordinære restaurantkjøkken. I nye episoder av programserien ”Tina i Fjällen” besøker hun blant annet flere steder i Norge – besøk som er godt tilrettelagt av Innovasjon Norges Sverige-kontor.

- Vi har vært i god dialog med produksjonsselskapet OTW og involvert i utarbeidelsen av programmet, gjennom vårt internasjonale presseprojekt. Vi har kjørt et klassisk presseopplegg for OTW, der vi har funnet fram til aktiviteter, kontaktpersoner og overnatting på destinasjonene, sier presseansvarlig Caroline Lundkvist i Innovasjon Norge Sverige.

Treretters med Lofoten. Røros og Svalbard

Lofoten og Svalbard I programmets første episode tok Tina turen til Sanna Nielsen i Lofoten. På vei dit stoppet hun i Røros og besøkte Røros-markedet. I episoden som går på TV4 nå på torsdag, 8. mars, får hun besøk av artisten og sangeren Petter Askergren i Lofoten. Sammen drar de på fjellvandring og surfing. På menyen står, som seg hør og bør i slike omgivelser, skrei.

Etter Lofoten går turen videre til Svalbard, der hun får besøk av den tidligere fotballspilleren Anders Svensson. I episoden som sendes neste torsdag tar de to turen ut i villmarken med hundespann, og til middag får Svensson servert taco laget med reinsdyrfilét og innkokt laks med eggerøre.

Les mer om Tina i Fjällen / TV4