civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

LEKA

Leka rundt på sykkel

Leka rundt er en lettsyklet rundtur på 26 km. Turen følger hovedveien på Leka, rundt øya. Vi anbefaler å sykle med klokka.

Her finner du brosjyre med fullstendig turbeskrivelse.

Fra fergeleiet Skei følger du veien opp til Vertshuset Herlaug. Følg veien til venstre i krysset og sykle til butikken på Husby Turistinformasjon. Deretter går turen opp til Leka Steinsenter (Leka Motell og Camping).

Ved Haug får dere muligheten til å ta "snarveien" til høyre gjennom Vassdalen. Vi anbefaler imidlertid å fortsette sørover. Snart runder dere sydspissen og kommer til det restaurerte naustmiljøet i Solsemvågen.

Dere sykler forbi Solsemhula, og ser at landskapet har forandret seg. De helt spesielle gulbrune bergartene på Lekas vestside er en fascinerende opplevelse. Det er som å sykle på en annen planet ! Etter å ha syklet noen km passerer dere oppover et skar og får Steinstind på høyre side på toppen. Nyt den flotte utsikten, før turen går nedover mot ørnerovet (flere fine rasteplasser på veien), Fortsett de 4,5 kilometrene tilbake til Husby.