civid: 585ac0c21c6f5c76a81e0b27

TripAdvisor rating of 4

Hallingdalsruta (Eventyrvegen)

Hallingdalsruta

Hallingdalsruta tar deg fra Geilo til Nesbyen, en distanse på 77 km i relativt lett terreng. Ruta er en del av Nasjonal Sykkelrute 4, som binder Bergen og Oslo sammen.

Hallingdal byr på eventyrlige muligheter for sykling. Enten du ønsker å sykle i høyfjellet på Geilo, Bergsjøområde, Golsfjellet eller i Hemsedal eller langs selve dalen, den Hallingdalsruta. Veiene fører deg gjennom levende bygder og stølslag, over fjell, langs elver og vann, hele tiden omkranset av vakker natur.

Geilo - Ål (28 km), dag 1
Den første etappen har en fallhøyde på 330 meter og er relativt lett med mange nedoverbakker.
Før du tar fatt på turen ned bakkene til Ål, kan du også unne deg en tur rundt Ustedalsfjorden (10 km). Her passerer du flere kulturelle attraksjoner, slik som Fekjo Kulturminnepark, Tuftebrua og Geilojordet (bygdetun).

Fra Geilo til Ål går turen i idyllisk skogsterreng til Kleivi på sørsiden av rv 7. Fra Geilo senter sykler du på gang- og sykkelvei retning Oslo, fram til du kan snu til høyre retning Lauvrud afvallmottaket, eller rett og slett følg sykkelskilt nummer 4. Ved T-kryspunktet velger du til venstre videre litt oppover retning Ål. Hele denne delen av turen er på bilskogsvei og ved steingruve, som er i drift, kommer du på en bredere grusvei.

Følg grusveien nedover, deretter langs den trivelige Strandafjorden. Ved enden av fjorden er det tilrettelagt en familievennlig badeplass, der en stopp for rast og bading anbefales. I Ål sentrum finner du et bredt utvalg av ulike forretninger og Galleri Syningen, Rolf Nesch Museet, Hallingrosa utstilling, turistkontor, bibliotek og kino.

Ål - Gol (29 km), dag 2
Etappe to fra Ål sentrum følger asfaltert, men lite trafikkert vei østover langs Sundrevegen. Etter ca 3 km fra sentrum ta av til høyre ved skilt Espegard/Norsk Ved. Følg grusveien under Rv7, over en bro og til Haddingvegen. Turen fortsetter videre øst over på gode grusveier forbi Torpo til Rotneim. Her finner du Torpo Stavkyrkje fra 1160, dagligvareforretning og sykkelverksted.

Vel fremme i Gol sentrum kan du besøke Tropicana Badeland, Oline SPA, Middelalderparken med Gol Stavkyrkje, Gol Motor og Fritidspark - eller rett og slett vandre rundt i de mange butikkene. Her finner du også en rekke ulike serveringssteder.

Gol - Nesbyen (20km), dag 3
Den siste etappen tar deg gjennom Gol sentrum, forbi stasjonen og langs en idyllisk grusvei parallelt med Hallingdalselva. Midtveis tar grusveien slutt og du følger den asfalterte gallevegen videre til
Nesbyen stasjon og sentrum. Mellom Svenkerud og Nesbyen kan du ta en avstikker for å besøke
Gardnos Meteorittkrater. Her kan du se hvordan en meteoritt formet landskapet for mange tusen år siden. Natursti og guiding tilbys. Vel fremme i Nesbyen kan du ta turen til Hallingdal Museum, som er et omfattende folkemuseum. Her er det også fint å spise dagens matpakke. Gamle Nes (sentrum) er også verdt et besøk. Fra Nesbyen kan du ta toget hjemover, eller til Geilo dersom du har parkert bilen der. For tilgjengelige tog og busstider anbefaler vi nettside og appen entur.no

Distanse: 77 km. Ønsker man rikelig med tid og liten fart på sykkelen må man beregne 3 dager
Underlag: Fin grusvei.

For kart, høyde profil og alternative ruter se på Outdoor Active.