civid: 585ac0c21c6f5c76a81e0b27

Hol

TripAdvisor rating of 5

Prestholtstien

Den trappelagte Prestholtstien har gjør det mulig for de aller fleste å nå toppen av Hallingskarvet. Hele runden er 6,5 kilometer lang.

Tid: ca. 4 timerDistanse: 6,5 kilometer
Juli, august, september og oktober.

Turen ved Prestholtseter hvor du kan parkere bilen. Husk bompenger. Følg grusveien vestover et par hundre meter før du tar av til høyre hvor sherpastien begynner.

Du vil bli overrasket over hvor lett det er å gå oppover disse steintrappene. Flere steder langs stien har sherpaene laget vannrenner av store steinblokker slik at bekkefar som krysser stien kan renne gjennom uten å ødelegge stien.

Øverst i den bratte steinura mot Skarvsenden, 1705 meter over havet, er trappa så perfekt lagt i terrenget at en nesten ikke ser trappa før en er der. Dette er imponerende arbeid, og må oppleves.

Ved Skarvsenden krysser en over en liten bre i Prestholtskaret. Med gode fjellsko er dette ikke noe problem. Du er nå på platået av Prestholtskarvet, og følger den T-merkede ruten videre vestover til du kommer til varden på 1859 moh. Her finner du en postkasse og en bok hvor du kan skrive navn og dato.

Ta med kikkert, for utsikten fra toppunktet favner langt og vidt. Du ser Hardangerjøkulen i vest, Norges 6. største isbre. Du ser Hardangervidda og riksveg 7 som snor seg langt vestover. Og på klare høstdager kan du se Gaustatoppen i sør. Det kan blåse friskt her oppe, så ta med litt ekstra tøy i sekken.

Toppturen anbefales med værforbehold; den egner seg bare når været er klart og værutsiktene gode.

Tips:
Prestholt kafe er åpen for servering, her kan du kjøpe vaffler, lunsj rømmegrøt og noe varmt å drikke. Se for åpningstider facebookside til Prestholt

Anbefallinger:
Selv på solfylte dager, ta med noe varmere klær med deg på denne turen. Oppe er det kjøligere og kan det blåse kraftig.
Når det er tåkete anbefaler vi å ikke forlate trappe.

Transport:
Fra Geilo sentrum velger man Rv7 retning Oslo for 1,5km. Ved Geilohallen og fotbalbane tar man til venstre under jernbane og herfra følger man skilt opp Nasjonalpark Hallingskarvet og Prestholt over Nyw Havsdalsvegen. Ta til høyre retning Prestholt og betal bompenger så fort du forlater asfalt.
Vegen er mye brukt av syklister som kanskje sykler raskere nedover enn å kjøre bil.