civid: 585ac0c21c6f5c76a81e0b27

Hol

Tuftelia

Stisykling tuftelia
Sykkelsti som starter litt før Prestholt til Tuftelia. En liten perle av en sti som går langs elven Eima ved kanten av Hallingskarvet Nasjonalpark.

Stien starter som en klassisk høyfjellsti, med åpen singletrack, raske steinpartier og et par artige krysning av elver. Pass på å stoppe opp og nyte utsikten ved Høgfossen og de andre fossene/klippene på vei nedover. Lenger ned mot tregrensen er det fine naturlige doseringer, noen tekniske partier og fin flyt. Stien går etterhvert over til ganske bratt traktorvei, og svingene her er utvasket og løst. Retur til Geilo sentrum via RV7 (5 km, mest nedover) eller på grusveien langs Ustedalsfjorden.
Anbefales ikke etter mye nedbør (en del myr mellom 1200-1000 m.o.h).
Vær obs på gjerde og Bergensbanen nederst.

Adkomst:
Ta av RV7 ved avkjøringen til Bardøla Høyfjellshotell. Følg veien videre oppover mot Prestholt (bomveg). Stien begynner ca. 900m etter Skarvrandhytta, på venstre side. Stien er merket.