Norway Now
Ål i Hallingdal

Turforslag i Ål i Hallingdal

Ål har over 50 vandreturer som har et kulturminne langs stien eller like ved! Bli med på vandreprogrammet 10 turfavoritter i Ål.

Blandt de mer enn 50 skiltede og tilrettelagte turstiene i Ål er noen fremhevet nedenfor. De fleste stiene er gamle vandrings- og bufaringsveier. Se alle turen på turportalen aal52.no  med turbeskrivelser, kart og høydeprofiler Skilting etter nasjonal standard gjør den vakre fjellheimen lett tilgjengelig. Se også hele Norges turplanlegger ut.no

Ta gjerne en kikk på brosjyren Ål52 - vandretruer i Ål. Les som pdf.

Her kan du se vandrefilm fra Bergsjøområdet  i Ål i Hallingdal.

Bergsjø rundt (omtrent 1080 meter over havet)

Start turen ved Bergsjøstølen eller Bergsjø. Følg merket sti rundt Bergsjøen. Lett tur i lett terreng. Anbefalte avstikkere til Vardehovda og Storeberget med god utsikt over Vats. Denne turen passer for alle og er på ca 8 kilometer.

Vealie - Versjøen (1000 - 1200 meter over havet)

Turen starter på Vealie, der veien krysser elva Eitra (bomvei). Stien følger elva Eitra opp til terrenget flater ut. Her fortsetter den i lett terreng, og du kan nå se Kyrkjetjørne på høyre side, med Versjøen bak. Stien går videre på venstre side av Versjøen til Venebotn. God sti i oversiktlig terreng. Flott tur med god utsikt.

Sundreberget (450 - 700 meter over havet)

Start turen i Trolldalsvegen bak Torget, eller i Øvre-Ålsvegen ved infotavlen. Følg godt merket sti til Sundreberget. Videre følger du stien langs berget til turen dreier tilbake til Sundreberget og utgangspunktet. Stien opp til Sundreberget er noe bratt fra Trolldalen, mindre bratt fra Øvre-Ålsvegen.

Når du er kommet opp er det lettere terreng med litt stigning mot høyeste punkt i løypa. Merket sti. Opplevelser underveis: Informasjonstavler om geologi, flora, fauna, kultur og historie. God utsikt over Sundre og Vestlia.

Bergsjøstølen - Eitrejuvet (1080 - 1500 meter over havet)

Turen starter ved Bergsjøstølen. Følg DNT-merket løype omtrent 6 kilometer fra Bergsjøstølen til Eitrestølen. Denne delen går i høyfjellsterreng med lett stigning. Fra Eitrestølen følger du liten sti opp langs elva Eitra. Inne i Eitrejuvet på høyre side av Eitra kan du se hula til Eivind Fredlaus. Følg samme vei tilbake.

Bosset - Dyna - Steinstølen - Fjellheim - Bosset (omtrent 1040 - 1212 meter over havet)

Turen starter på Bosset, ankomst fra Ål stasjon opp Vestlivegen (bomvei). Fra Bosset går turen langs god sti mellom Restjødnan og videre til Dyna. Du passerer Bispen på vei opp til Dyna. Videre går turen langs sti til Steinstølen. Herifra følger du fjellveien til krysset til Fjellheim. Følg stien forbi Fjellheim tilbake til Bosset. Turen går i lett terreng på stier og fjellveier som er merket. Turen er på tilsammen 12 kilometer og kan gjerne gås i motsatt retning om det er ønskelig.

Grytingen (1462 meter over havet)

Turen starter ved Breiset på Opheimsåsen (bomvei). Grytingen er en middels enkel topp som ligger på grensa mellom Ål i Hallingdal og Hemsedal. Terrenget er svært oversiktleg og lett å orientere seg i. Turen starter ved stølslaget Breiset innerst på Opheimsåsen på Torpo, og du følger lett synlig sti fra parkeringsplassen opp til toppen. Denne toppen gir deg fin utsikt, samt muligheten å bade i Versjøen.

Lauvdalsbrea (1597 meter over havet)

Turen starter i Lauvdalen ved fiskekortkassa. Følg godt tråkket sti opp til første platået. Her blir stien delvis borte, men følg terrenget videre opp. Det kan være litt vanskelig å se stien akkurat der du går opp den siste delen. Noen få meter med lett klatring er nødvendig. Ellers en kort og lett tur med god utsikt. Følg samme vei tilbake.

Turforslag sykkel

For informasjon om stisykling, downhillsykling, offroadsykling og sykling langs idylliske fjellveier i Ål se sykkelinformasjon på Ål sin nettside.