Turforslag i Gol i Hallingdal

Rundturer over fjell og langs fjorder. Gol er et perfekt utgangspunkt for å lære å kjenne Norge.

Panoramaveien

Total distanse: 137 kilometer

Fjellveien mellom Lykkja i Hemsedal og Røn i Valdres har på grunn av den fantastiske utsikten over blant annet Jotunheimen fått navnet Panoramaveien.

Dette fjellområdet er også kjent for å være et av de mest levende stølsområdene i landet med sju besøksstøler som er åpne hele sommeren. Du finner flere tradisjonelle overnattingsbedrifter og spisesteder, hvor du kan få måltidene laget av lokale produkter.

Det er flere gode fiske- og badeplasser, og mange muligheter for vandring og sykling.

Når du kommer ned fra fjellet kan du besøke Valdres Folkemuseum i Fagernes. Dette er et utendørs museum som viser hvordan livet i bygde-Norge har vært de siste 300 årene.

Følg fv. 51 fra Gol retning Fagernes, sving til venstre ved Hallingen Høyfjellshotell og følg Golsfjellveien til Oset Høyfjellshotell og fortsett over Tisleifjorden til Tisleiaveien.

Fortsett langs Tisleifjorden til Storefjorden. Passér Nøsen og fortsett mot Vaset før du følger veien gjennom Røn til Fagernes. Fra Fagernes drar du til Leira på E16, før du så tar fv. 51 tilbake til Gol.

Fanitullveien

Total distanse: 104 kilometer

Fanitullen er navnet på et populært sagn om et demonisk besøk i et bryllupi Hemsedal på 1800-tallet. Fanitullveien er navnet på veien gjennom Holdeskaret, hvor bryllupet skal ha tatt plass, og videre over til Leveld i Ål i Hallingdal.

Det meste av fjellveien går gjennom typisk norsk høyfjellsterreng, opp til 1300 m.o.h.

Når du reiser fra Gol til Hemsedal passerer du jordbrukslandskap langs elva Hemsila som svinger seg nedover dalen. Hemsila er en av de beste elvene for ørretfiske i landet og er velkjent blant fiskere i hele Skandinavia. Kjør fv. 52 fra Gol til Hemsedal.

Hemsedal er et av de største alpinområdene i Skandinavia, som du ser når du svinger av riksveien og inn på Fanitullvegen. Veien går parallelt med skibakken fra dalbunnen og opp Holdeskaret. Oppe på fjellet derimot er det vanskelig å se at dette er en skiresort.

Flotte åpne platåer, høye fjell og klare innsjøer kommer til syne i Holdeskaret og videre forbi Flævassdammen. Med flott utsikt over Dyrebotten, Hestebotten, Fagerdalen, Lauvdalsbrea og Reineskarvet får du se Norges høyfjell fra sin beste side.

På det høyeste punktet anbefaler vi at du forlater bilen og klatrer Lauvdalsbrea (ganske lett 2,5 timers tur, litt bratt ved toppen). Utsikten fra toppen er ubeskrivelig.

I Lauvdalen finnes det flere sommerstøler, og det kan godt være du møter både geit og sau.

Følg veien ned fra fjella og til jordbruksbygda Leveld, nylig gjort til modell for bevaring av kulturlandskap. Legg merke til hvordan gårdene er strategisk planlagt i forhold til jorder og stigningen. Alt her er planlagt gjennom generasjoner.

Fortsett fra Leveld til du kommer til rv. 7. Ta til venstre og følg veien til Torpo hvor du kan besøke Torpo stavkyrkje fra ca. 1150, før du kommer ned igjen til Gol.

Fjell og fjord

Total distanse: 298 kilometer

Høye fjell, ville fosser og dype fjorder er blant de flotteste opplevelsene i Norge. Gol er et godt utgangspunkt, og du kan ta mange flotte utflukter til fjordene i fjord Norge.

Følg fv. 52 fra Gol til Hemsedal og over Hemsedalsfjellet til Borlaug i Lærdal. I Borlaug fortsetter du på E16 som går gjennom Lærdal. Det meste av veien gjennom dalen er ny, men vi anbefaler deg å ta den gamle veien som svinger seg langs dalbunnen, side om side med den kjente lakseelva.

På veien mellom Borlaug og Lærdalsøyri anbefaler vi et besøk i Borgund stavkyrkje, veien Vindhellavegen og utsiktspunktet ved laksetunnelen.

Lærdalsøyri er et lokalt handelssentrum med smale gater og små trehus, alt flere år gamle. Her finner du sjarmerende restauranter og et utendørsmarked. Lærdalsøyri er også hvor Norsk Villakssenter hvor du kan lære mer og laksens fantastiske migrasjon til gytegrunnen og hvor viktig det er for samfunnet.

Fra Lærdalsøyri til Aurland kan du enten kjøre gjennom Nord-Europas lengste tunnel, eller ta Aurlandsvegen/snøvei over fjellet. Hvis du velger det siste kan du stoppe på utsiktspunktet ved Stegastein hvor du har en utrolig utsikt over Aurlandsfjorden og Nærøyfjorden.

Følg E16 fra Aurland og videre til Flåm, hvor du enten kan kjøre opp Flåmsdalen eller ta den kjente Flåmsbana til Myrdal. Flåmsbana er et ingeniørisk mesterverk på bare 20 kilometer som går opp dalsiden (med en stigning på 870 meter).

Følg E16 tilbake til Aurland og derfra videre på fv. 50 over fjellet til Hol/Hagafoss og rv. 7 tilbake til Gol.