civid: 585ab377c1cf6b71bf1e10ec

Gol

Blomeslettene rundt (Krevende 22 km) - Golsfjellet

blomeslettan
Dette er turen for deg som ønsker å sykle på middels krevende sti, samt artige traktorveier. Rundt halve turen går på stier og kjerreveier i området mellom Golsfjellet og Hemsedal. Her er både tekniske utfordringer og raske partier.

Siden dette er en rundtur, kan den selvsagt startes langs hele ruta.
Vi anbefaler å starte ved Bleiktvedt (1 km nord for Golsfjell Fjellstue langs Golsfjellveien). Sykle gjennom hyttefeltet og følg den nye sykkelveien forbi Blekketjernet og videre til Nøreli. Nyt utsikten over Storevatnet til Skogshorn og videre inn mot Jotunheimen.

Fra Nøreli følger du sti forbi Nørelihøgdi, Elghøgdi og Svarahovda til Blomeslettene. Følg grusvei til Pålsvollen og kjerrevei videre til Heggerusti. Her må du krysse en stølsvoll, vis derfor hensyn og ta det rolig. Hils gjerne på "gommo" på stølen - hun er trivelig og artig å rive kjeft med:-)

Over stølsvollen går du på nedsiden av det første huset og oversiden av det neste. Etter et kort stykke kommer du inn på veien til Skrøyvestølane og derfra videre til Lauvsetstølen. Ved Lauvset følger du "hovedveien" til venstre og fortsetter forbi Lauvsjøen og tilbake til utgangspunktet ved Bleiktvedt.

En morsom tur for deg som ønsker litt mer utfordring enn vanlig grusvei.