civid: 585ab377c1cf6b71bf1e10ec

Gol

Rundtur over Ørterhøvda - Golsfjellet

En variert tur med fantastiske utsikt over bl.a Tisleifjorden, stølsvidda, Hallingskarvet og Jotunheimen. Gå forbi det mystiske Pengetjernet og Appelsintreet.

Veibeskrivelse til startsted: Fra Gol sentrum tar du Rv. 51 retning Fagernes. Etter 13 km svinger du av hovedveien til venstre og følger veien og skilting til Oset Høyfjellshotell. Husk å ta med bompenger NOK 30. Følg veien 7 km, Ørterstølen ligger på høyre side langs denne veien.

Ørterstølen Hytter har frittstående hytter og noen rekkehytter. Alle leies ut med sengetøy og alt du trenger for selvhushold. Sengeplass for 6 og 8 personer og det er 2 bad på hver hytte.
Oset Høyfjellshotell, 2 km lengre innover veien, gir deg en varm mottakelse, oppredd seng og gode matopplevelser. Her finnes rom i flere prisklasser.

Alle stiene er skiltet med avstandsmerker med GPS-koordinater i hvert kryss. Kryssnumrene i turbeskrivelsene henviser til skilt i terrenget og gratis kartskisse over området.

Ørterstølen - Bualie - Ørterhøvda - Appelsintreet - Ørterstølen
En tur som passer for alle. Turen går på fjellveier og i fjellterreng, 905-1117 moh og er 10 km lang. Turen vil ta ca. 3 timer.

Parker ved Ørterstølen. Turen starter ved å gå 400 meter langs veien fra skilt 201 til 203.
Her går du gjennom hyttefeltet Bualie/Golsfjellet Alpinsenter hvor stien begynner ved skilt 221 og denne følges videre til Ørterhøvda 1117 moh. Legg rastepausen til toppen av Ørterhovda, slik at du kan nyte både maten og utsikten. Total lengde 2,3 km.
Det mystiske Ørtervannet ligger på din venstre side. Sagnet forteller at her sank en budeie ned en primkjele med penger. Du skal derfor kunne høre at det singler i penger om du går rundt kanten av tjernet.
Følg stien videre til skilt 234 ved Appelsintreet. Spesielt om vinteren kaster folk appelsinskall opp i treet.
Sykkelvei/sti følges derifra skilt 234-233 i 1,5 km gjennom Stølsdokki til skil 231.
Nå kan du nyte utsikten av Tisleifjorden og Stølsvidda på vei ned langs veien i 1,6 km. Når du kommer helt ned veien, er du igjen på fjellveien fra Oset som du kan følge de siste 400 meter tilbake til Ørterstølen.