civid: 585ab377c1cf6b71bf1e10ec

Ål

Sangenuten

Vandring, Ål i Hallingdal.

Fin og variert topptur i høyfjellsterreng, der masta på Sangenuten gjør det lett å orientere seg etter.

Fra parkeringsplassen på Turrhaug (1020 moh), sør for nedkjørselen til Nystølen, går du videre mot Rødungen før du tar av på privat hyttevei til høyre. I enden av denne veien finner du  stien som fortsetter videre oppover til du har passert tregrensa. Nå kan du se til Ål, nedover dalen, over til fjellene på andre siden av dalen og nord for deg ligger selve Sangenuten (1189 moh).

Følg vardet sti langs platåskrenten helt fram til foten av Sangenuten i lett kuppert terreng. Vel på toppen får du enda mer utsikt med Hallingskarvet og Hardangerjøkulen i vest. På toppen av nuten finner du en hytte med teknisk utstyr.

På veien tilbake til bilen har du flere alternativer. Om du har lyst til å klatre litt er veien over nabotoppene noe å anbefale. Her går det en noe kupert, men godt merket stig. Alternativt kan du gå langs fjellfoten sydover vel hundre meter lavere enn det første alternativet. Her går det en idyllisk vardemerket "krøttersti"  som det er lett å følge. Du passerer fine rasteplasser, litt "gjenglemt" snø og et par flotte badekulper som ligger for seg selv. På turen ned igjen treffer du på Pilgrimsstigen. Da kan du enten ta til venstre/østover og ned til Rødungvegen igjen, eller fortsette fra den høyeste pilgrimsvarden og videre til Sangefjell Naturkatedral, ca 30 min fra stikrysset.
Veien opp til Sangefjell er bomvei.

For detaljert turbeskrivelse, kart og høydeprofil se www.aal52.no

Adkomst: Følg Rv7 vestover fra Ål sentrum i ca 10 km. Ta av til venstre i Kleivi og inn på Sangefjellvegen. Følg denne i ca 8 km, til Turrhaug. Bomvei. Parkering ved Rødungvegen på plassen ved Turrhaug.