civid: 585ab377c1cf6b71bf1e10ec

Ål

Toviken-Klevahytta-Iungsdalen Ål i Hallingdal

Vandring, Ål i Hallingdal.

Minnerik høyfjellstur i Skarvheimen i Ål 1090 - 1280 moh med mektig natur på alle kanter. Turen er ca 13 km og du bør beregne 4-5 timer inkl. pause. Godt merket sti, stedvis bratt og noe krevende.

Start i Toviken. Følg god sti oppover på vestsiden av elva Mjølga. Etter ca. 1 km svinger stien av fra Mjølga og tar videre oppover gjennom Klevaskardet (mot nordvest).

På toppen av Klevaskardet holder stien frem i småkuppert terreng til Store Klevavatnet. Du går så langs sør vest siden av vannet mot Fødalen i noe steinete terreng.

Deretter kommer du til Klevahytta der det er fint å ta en pause. Her får du et mektig utsyn til både Klevavatnet, Fødalen/ Fødalsvatnet og Systrandfossen samtidig.

Følg så videre DNT sti ned i Fødalen og frem til Iungsdalhytta, som er en betjent DNT hytte. Der kan du i sommersesongen få både servering og overnatting om ønskelig, og evt. båtskyss tilbake til Toviken.

Fra Iungsdalshytta går stien etter vannet tilbake til Toviken.

Turen kan en selvsagt også gå motsatt vei.

Turen kan kombineres med å prøve fiskelykken i Toviken eller ved Iungsdalsytta, fiskekort må kjøpes.

Adkomst/ parkering:
Følg Rv7 ca 3 km østover fra Ål sentrum. Ta til venstre ved skilt Bergsjø/Vats og følg Nordbygvegen (Fylkesvei 2930) i ca 25 km til Bergsjøområdet og stor p-plass (Slakteplassen). Ta inn på Tovikvegen og følg denne til første veikryss, her tar du til høyre og kjører til veis ende. Du er da i Toviken der vandreturen starter. Parkering rett ved elven Mjølga.

For mer detaljert kart: Reineskarvet 1:50 000 eller Skarvheimen 1:50 000. Se og turbeskrivelse og kart på www.aal52.no