civid: 585ab377c1cf6b71bf1e10ec

Ål

Versjøen Ål i Hallingdal

Vandring, Ål i Hallingdal.

Fin tur på ca. 19 km tur/ retur fra Vealia og opp og rundt Versjøen på Votndalsåsen, Ål. Utsikt til flere fjelltopper underveis, bademuligheter og spennende steinbu å ta en titt på.

Turen starter ved Vealia der elva Eitra krysser veien. Der er det parkeringsplasser ved bekk/liten bro.

Første del av turen følger du bred sti som går langs elva Eitra opp til terrenget flater ut. På venstre side av stien oppover ser man flere topper; Syningen (1235 m.o.h), Buhovd (1351 m.o.h) og Svaraberget (1456 m.o.h).

Stien holder frem i lett terreng, og du får Kyrkjetjørni på høyre side, med vannet Versjøen bak (1234 m.o.h) Følg stien til du kommer til gammel restaurert steinbu på venstre side av Kyrkjetjørni. Det er en fin rasteplass.

Går du stien litt videre passerer du en liten nyere fiskehytte før du fortsetter mot nordøst og kommer til fin sandstrand ved Versjøen. I godt sommervær kan det friste med et forfriskende bad her !

Her kan turen avsluttes før du går samme vei tilbake.

Ønsker du en lenger tur fortsett stien innover langs Versjøen så du passerer Hjallestølen, og kommer til Venebotten. Der er det også en gammel steinbu. Du er nå i enden av Versjøen og for å få en rundtur følger du stien videre tilbake på motsatt side av vannet. Da passerer du først Driftestølen og går videre langs vannet til du er tilbake mellom Versjøen og Kyrkjetjørni. Samme sti ned igjen til Vealia som du gikk opp. Inkl. denne rundturen rundt Versjøen er hele turen på 19 km.

Adkomst: Følg Rv7 ca 3 km østover fra Ål sentrum. Ta av til vensre mot Bergsjø og følg Nordbygdvegen (Fv 2930) i ca 2 km. Ta av til høgre og følg Votndalsvegen, deretter Skrindovegen, så Åsetnovegen og til slutt Lyavegen. Kryss elva Lya, ta til høyre i første kryss, til venstre i neste kryss. Passer Fjellkyrkja. Hold til høyre i neste kryss og følg denne til parkeringen. Betalingsbom.

Trykk på lenken for detaljert kart og høydeprofil.

For mer detaljert kart: Reineskarvet 1:50 000.