Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links

Eastern Norway

1.4 Bjødnaskaret

• Nesbyen sentrum, Nesbyen
  • +47 32070170

1.4 Bjødnaskaret

Totalt: 6km Tid ca.2t tur/retur Utgangspunkt: Idrettshallen, Nesbyen

Skogsterreng, 170 - 626 m.o.h. Gradering rød. Bjødnaskaret er en trang fjellkløft i fjellveggen på Beia, det karakteristiske fjellet som reiser seg stupbratt opp fra sentrum på Nesbyen. Kløften starter rett over den fraflyttede gården Olsenbråten. Stedvis er det bratt og krevende terreng som krever noe klyving, men vel oppe blir du belønnet med en vakker utsikt. På vegen får du oppleve hvor nær Bjødnaskaret var for å bli omfattet av skogbrannen i Beia i 2014. Veibeskrivelse/parkering: Start turen fra parkeringsplassen ved Nesbyen Idrettshall i sentrum.

Turbeskrivelse: Turen er skiltet og merket med blått der den ikke følger lysløypa eller veg. Fra Idrettshallen krysser du åkeren bak hallen og følger øverste trasé i lysløypa til den krysser vegen opp til gården Olsenbråten. Følg vegen oppover til grinda før gården, ta av til venstre på sti utenom gården. Etter gården starter oppstigningen til skaret. Etter hvert forlater stien bunnen av skaret og følger kanten på venstre side. På et platå etter det bratteste står et vegviserskilt, og du får utsikt utover dalen. Rundturen fortsetter videre oppover til restene etter Timanhytta, en gammel tømmerhuggerkoie, og derfra følger den Beiastien nedover til museet.