Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links

Eastern Norway

20.1 Brusetrunden

• Berggården i Gamle Nes, Alfarvegen 139, Nesbyen
  • +47 32070170

20.1 Brusetrunden (870-1010 moh)

20.1 Brusetrunden (870-1010 moh)

Totalt: 9 km rundtur
Ca: 2 timer
Utgangspunkt: Myking

Populær og middels krevende rundtur i Nes Nordmark.

Veibeskrivelse: Kjør fra Nesbyen mot Tunhovd (Fv214). Etter 14km ta av til høyre mot Myking. Bom med bompenger rett etter avkjørsel. Etter ca.4km ta av til venstre ned mot utløpet av Mykingsjøen.

Parkering: Stor P-plass ved enden av bilvei ved oset av Mykingsjøen

Turbeskrivelse: Start ved kloppa i utløpet av Mykingsjøen (østre ende) og følg merking langs sørsiden av Stryktjernet til fjellknaus. Ta til høyre inn i skogen og sti svakt oppover mot Bruset. Stien flater ut over et myrområde (ofte litt fuktig), så går stien litt nedover til den kommer inn på bilvege til Bruset. Følg bilvegen, hold til høyre i vegkryss, fortsett oppover gjennom hyttegrenda. Nær enden av vegen, se etter skilt: alt.1 Myking eller alt.2 Grønhovd.

Alt.1 Myking: Gå på nedsiden av hyttene og følg merket sti helt ned til Mykingsjøen hvor bekkefaret slutter. Gå over bekken og fortsett rett fram. Tar du til venstre langs høyre side av bekken, kommer du til Ranten/Grønhovd. Tar du til høyre (rett fram) følger du stien enten til hyttebebyggelse (følg vei derfra opp til hovedvegen), eller videre rett opp til hovedvegen som følges tilbake til start ved kloppa.

Alt.2 Grønhovd: Følg nydelig bjørkeskoghøyde til du kommer ned til Grønhovdtjernet, hvor bekken må krysses. Ta opp gjennom lite hyttefelt til du kommer til hovedvegen. Ta til høyre og østover på vegen, du passerer Ranten Hotell og går videre mot, og gjennom hytteområdet på Myking, forbi butikken og videre vegen ned til utgangspunktet ved oset av Mykingsjøen.