Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links

Tot. 1.5 km som rundtur
40-50 min (sakte gange)
Utgangspunkt: Sentrum

Ankomst og t​​​urbeskrivelse på ut.no: https://www.ut.no/tur/2.20335/ (beskrivelsen starter fra Hallingdal museum, men begynn gjerne ved Sorenskrivergården 500 meter nærmere sentrum)

Hans Fredrik Gude var mye omkring i nærområdet, spesielt langs Rukkedalselva og malte mange bilder. Noen av disse er blant de mest kjente han laget.
Faren til Hans var sorenskriver i Hallingdal fra 1843 til 1852, så hvor runden starter er der faren hans bodde.
Det som er mindre kjent er at Hans Fredrik Gude var ofte på besøk hos sine foreldre på Nes. Han fikk venner blant lokalbefolkningen, var på livlige fester i Bjerringgården og gav bokgaver til skolen i Nes. Mange ganger hadde han sine kunstnervenner med seg, de malte og diktet.
Hallingdal var sett på som noe av det "Norskeste Norge". Lokalbefolkningen, fjell og fosser var betraktet som urkraften i nasjonen. I gamle Nes kan du i dag vandre i fotsporene til disse store kunstnere. På utvalgte steder er det satt opp store kopier av de bilder som ble malt og som viser det landskap de ble inspirert av.

Veibeskrivelse:
Parker bilen ved Sorenskrivergården i sentrum og gå oppover mot Hallindal museum.

Turbeskrivelse:
Vandringen «I Gudes Fotspor» starter ved Sorenskriver gården.
Gå oppover 400 meter mot Hallingdal museum, videre opp gjennom den hvite porten og mot møllerhuset. Følg så stien oppover til en informasjonstavle. Gå så oppover til grusveien og ta til høyre. Etter 50 meter tar man stien ned til høyre mot elva, da kommer man inn i trollskogen. Følg stien oppover. På stien kan man se maleriene til Hans Gude og en fin utsikt over Rukkedøla. Når du kommer til det siste staffeliet om Joachim Frich tar du den andre stien ned igjen. Følg den nedover til trappen, forbi de gamle husene og ned til grusveien. Ta til venstre til du kommer til stien du kom i fra, så følger du den tilbake til Sorenskrivergården.