Book

• Grønhovd, Nesbyen
  • +47 32070170

Nes Nordmark

Kart og detaljert turbeskrivelse, og mange flere turalternativer finner du på ut.no. Totalt: 13 km rundtur Ca: 5 timer  Utgangspunkt: Grønhovd

Populær og middels krevende rundtur. Både på stølsveger og gode stier i bjørkskog og snaufjell. Såtenatten er en grensevarde både mot Ål og Nore og Uvdal kommune.

Turbeskrivelse: Turen starter ved parkeringsplassen på Grønhovd. Følg merking og skilting vestover langs stølsvei. Ta til venstre opp merket sti langs gjerdet. Stien går i lett terreng før den ved foten av Såtenatten stiger mot toppen (ca 6,5 km). Følg stien vestover ned fra toppen mot Hestehallet og Helgesettjern. Stien kryssr elven etter ca 14 km og videre gjennom bjørkeskogen mot Olsettjen vest, krysser elven ved innløpet V i Olfisken over myr og mot stølsvei som følges videre til Grønhovd.

Adkomst: Fra Nesbyen kjør vest opp mot Rukkedalen, retning Tunhovd. Ta av bomved mot Myking i krysset ved rukke (etter ca 14 km). Følg veien ca 8 km til veien ender på Grønhovd.