Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links

870-900 moh
Tot.18-19 km
ca. 3 timer

Rundtur: Saupeset/Belgefet - Skålsrudstølen.
(Denne løypa er på NNFs vinterløypekart og er ei av primørløypene.

Utgangspunkt: Saupeset

Turbeskrivelse

Du kan kjøre bil til Saupeset og parkere ved vegkrysset ved vegen til Belgefet. Der finner du også ei infotavle. Gå langs vegen mot Belgefet og skiløypa er 100m lenger inn på høyre side. Er ikke sporet kjørt opp, er det ytterligere 400m lenger inn til løypa er på venstre side. Normalt er det greie forhold for å gå på ski langs vegen.

Her går løypa slakt oppover til Belgefet, ca.3km. Fra Belgefet er det flatt innover myrene og fin trasé både over og langs fjellvatn. Åpent terreng med utsikt i retning Dyna. Etter ca.5km fra Belgefet kommer du til et løypekryss der du går til venstre (sørover) opp mot Skålsrudstølen. (Velger du å gå rett fram i dette krysset, fører løypa deg til Fjellset og der kan du gå videre til Dyna.)
Løypa går nå oppover, passerer vestsida av Langevatn og det blir kjempeflott utsikt mot Norefjell, Dyna, Ål og Hemsedalsfjella.

Etter 3km kommer du til et løypekryss der du på ny skal gå til venstre, retning Nystølen. Etter ei kort, slak stigning går det nedover! Lange og fine bakker - ikke bratt. Denne strekninga er ca.3km. Ned til Skålsrudbekken er det et par småbakker og du kommer til et nytt løypekryss, like nedenfor brua ved Mykingbrøtet. Her tar du igjen til venstre. Etter ca.1km langs elva kjem du til et nytt løypekryss. Tar du til venstre, er det korteste vegen tilbake til Saupeset på 3km inkludert en ordentlig bratt og kort bakke og en skarp sving eller to. Fortsetter du rett fram, er det artig og småkupert løype nedover langs elva - ca.4km før du er tilbake til Saupeset og parkeringen.

Denne rundturen er for alle som har prøvd ski før. Første delen fram til Belgefet og et stykke innover myrene passer derimot for alle - både store og små og for nybegynnere.

Bompenger for kjøring til Saupeset betaler du like etter avkjøring fra Rukkedalen - etter første bakken finner du blanketter og kasse.