Book
Search & Book

Eastern Norway Hallingdal

Storevarden - lang tur til flott topp

• Nystølen, Nesbyen
  • +47 32070170

Nes Sørmark

Kart og detaljert turbeskrivelse, og mange flere turalternativer finner du på ut.no. Totalt: 27 km  Ca 7 timer t/r Utgangspunkt: Båtstjernlie, Kuluset eller Fekjan Storevarden ligger langt inne i fjellet midt i kommunens største høyfjellsområde. Toppen er grensevarde mot Nore Og Uvdal. Varden er ikke spesielt stor, slik navnet skulle tilsi, men derimot karakteristiskt sett fra nord. Toppen ligger ganske langt unna åpen bilveg og er kanskje greiest å nå på ski om vinteren. Likevel er den absolutt verdt en tur på barmark også. Terrenget er åpent og lett å gå, særlig hvis man følger fjellryggene. Det går noen stier i områdene nær utgangspunktene, men lenger inn i fjellet er de ikke merket og stedvis utydelige. Bruk kart! Turbeskrivelse: Vi foreslår å følge rødmerket sti mot Åkrefjell fra P-plass sør for Nystølen kafè. Ta av til venstre i skikryss før toppen og følg stien mot S-enden av øyvatn. Følg stien videre til brynhildsstølen og umerket sti derfra mot Storevarden. Omtrent 1 km før toppen dreier stien V-over og du må ta av og følge fjellryggene mot toppen op utydelig tråkk. På tilbaketuren kan du velge en litt annen rute fra S-enden og langs Øyvatn mot Kuluset og vei tilbake til utgangspunktet.

Veibeskrivelse: Fra rundkjøringa i Nesbyen, følg Rukkedalsvegen vestover 14,5 km, og sving til venstre ved skilt mot Jordeslie 1,5. Betal bompenger etter 200 m og fortsett oppover veien i 4 km. Stopp ved parkeringsplass i kryss ca. 1 km før Nystølen kafè. Parker her.