Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links

Eastern Norway

Strøslifjell - topptur i Vassfaret

• Kråkehaugen, Nesbyen
  • +47 32070170
Details

Nes Østmark

Kart og detaljert turbeskrivelse, og mange flere turalternativer finner du på ut.no.

Totalt: 8,6 km
Ca 4 t t/r
Utgangspunkt: Kråkehaugen

Strøslifjell ligger i indre Vassfaret landskapsvernområde og i Bringen naturreservat. Like i nærheten finner vi Vassfarets kanskje vakreste og mest avsidesliggende seterområde, Strøsliseter ved like vakre Strøslivatn. Utsikten fra toppen gir et flott rundskue med lange siktelinjer i alle retninger. Sør for Strøslifjell skiller Feselskardet fjellet fra Bringen, et kjent og karakteristisk fjell som rager over Sulevatn i Vassfaret. I Feselskardet ligger Mortenshølet, en stor hule i bergveggen med ukjent opprinnelse og et spennende sagn knyttet til seg. Turen er på klippekortet «Til topps i Nes» som er 12 utvalgte toppturer i Nesbyen.

Turbeskrivelse:
Følg oppmerket løype med utgangspunkt fra Vassfartoppen, Kråkehaugen. Gå langs Søre Oddevatn, videre over Saulie, følg stien videre mot Skardtjern nord for Strøslifjell. Hele denne delen av turen går i stiterreng. Før Skardtjern, tar stien av sørover, oppover gjennom tidvis tett bjørkeskog mot toppen, følg skilting. Heldigvis blir det lettere å gå når skogen blir tilbakelagt. God tur!

Adkomst:
Fra Nesbyen RV7 mot Oslo, ta av til venstre over Lioddenbrua etter 6 km. Ta til venstre inn på Liamarksvegen i krysset ca. 2,5 km etter brua. Følg veien videre oppover og inn i Liemarka, betalingsbom ovenfor Storeli, betales med mynt. Følg Liamarksvegen, og videre Kråkehaugvegen til parkering ved Vassfartoppen på Kråkehaugen. Selvbetjeningsbom ved Øyvatnet fra 20. juni – 20. september. Når denne bommen denne er stengt må man parkere her, og gå 3,5 km langs vei inn til Vassfartoppen.