civid: 58583c581accfc94f4effe6c

Åmli

TripAdvisor rating of 5

Sykkeltur Nelaug i Åmli - Arendal

Denne sykkelturen følger Nidelva sørover fra Nelaug stasjon i Åmli kommune gjennom variert terreng, og er en fin dagstur for de litt mer ambisiøse.

SYKKELTUREN NELAUG- ARENDAL

Sykkelruta Nelaug - Arendal ble merket i 1990 og siden har den gledet mange på tur med tog og sykkel. Det var Arendalsbanens Venner som tok initiativ til og skiltet sykkelruta. De ser over ruta hvert år.

Sykkelturen er rundt fire mil lang og går for det meste gjennom småkupert, naturskjønt terreng på lite trafikkerte veier. Turen kan gjennomføres på noen timer, men det anbefales å bruke hele dagen. Arendalsbanens Venner ønsker alle en god sykkeltur fra Nelaug til Arendal.

Fra Nelaug stasjon følger sykkelruta fylkesvei 412 de første to kilometererne. I starten er det ca.800 meter med stigning, deretter nokså flatt terreng. Etter Smaltjenn tar man til høyre og følger grusveien mot Vimme. Der går veien til venstre, og stiger opp og over en av tunnelene på Sørlandsbanen, deretter bratt ned til brua over Grytbekken og videre bort til veikrysset ved Flatenveien. Ta til høyre ned mot Flaten. Et par hundre meter etter holdeplassen der, er det fine bade- og rastemuligheter ved svabergene ute ved Nidelva.

Turen fortsetter på brua over jernbanelinja med vid utsikt utover vassdraget, videre forbi Flatenfoss kraftstasjon, Kiland og Haugsjå i retning Bøylefoss. Ta gjerne en avstikker inn til Haugsjå tidligere stoppested og besøk den nyoppussede ekspedisjonsbygningen.

Etter Haugsjå fortsetter man ned s-svingene forbi Bøylefoss kraftstasjon. Følg deretter Vålandsveien til høyre mot Bøylestad. Et par hundre meter etter fagverksbrua  er det også en flott rasteplass ved Nidelva. Ta inn til høyre og følg stien over jordet for å komme dit.

Når Bøylestadgårdene er passert, svinger sykkelruta mot venstre langs veien mot Hersel, deretter til høyre opp bakkene forbi Bjønnum og videre mot Lyngroth. Det går bratt utfor ned til Lyngrothgårdene, og stiger bratt igjen i retning Bjornes. Videre sykler man i småkupert terreng med idylliske vann langs veien fram mot snuplassen på Bjornesveien. Herfra er det asfaltert vei forbi parkeringsplassen til Granestua. En avstikker innom Granestua anbefales.

Sykkelruta fortsetter ned bakkene forbi Skjævestadgårdene til brua ved Lona. Her svinger man av til høyre langs Longumvannet til Gangdalen, og fortsetter derfra turstien bort til Eskestølveien. Følg denne veien til Myra, ta deretter til venstre inn på Gunhildsboveien ned mot Rånakanalen. Her tar du til høyre over kanalen, og følger gang- og sykkelstien langs Langsævannet tilbake til jernbanestasjonen.

Alternativ rute er å sykle fra Lona ut til Longum, og følge gang- og sykkelstiene herfra langs fylkesvei 421 og 420 tilbake til jernbanestasjonen.

Billetter: Tog-og sykkelbillett kjøper du på forhånd i Go-Ahead-appen, på Go-Aheads nettside www.go-aheadnordic.no, på automaten på Arendal stasjon eller hos Go-Ahead kundeservice tlf.61 25 80 00. Det er begrenset antall plasser til sykler på Arendalsbanen. Grupper må forhåndsbestille plasser hos Go-Ahead kundesevice.

Kart:
ut.no har de lagt ut digitalt kart over turen Nelaug-Arendal
Arendalsbanens Venner har i tillegg laget et ordentlig fint papirkart med beskrivelse og bilder som kan fåes på turistkontoret.