civid: 585ab2bfa2454671753fe728

Grimstad

TripAdvisor rating of 5

Heitur i Grimstad

Bestig de fem heiene som omkranser byen og nyt utsikten fra flere vinkler i Grimstad.

Kryss veien ved lyskrysset ovenfor turistkontoret. Ta til venstre og gå langs Pharos vei. Du kommer forbi parkeringshuset "Arresten" og svinger til høyre inn på Jørgen Bangs gate. Ta den første veien til høyre (Vardegaten), og gå deretter igjen til høyre. Følg Høy­vardeveien til toppen, så finner du VARDEHEIA (41 m.o.h.) på høyre side. Flott utsikt, lett til-gjengelig bare 10 min. fra sentrum.

Fortsett på Høy­vardeveien ned til Lillesandsveien hvor du tar til høyre. Gå inn Vestregate til venstre, og videre i Storgaten for å komme inn på Frivold­veien. Etter ca. 200 m ser du en sti inn til høyre opp FLØYHEIA (63,5 m.o.h.) som har god utsikt til både hav, by og omegn. Stien er merket etter Knut Hamsuns beskrivelser i boka ”På gjen­grodde stier”. Langs stien vil du finne flere sitater fra boka. Det er bratt en­kelte steder.

Før nedstigning til Kirkegaten går du over MØLLEHEIA på 41,9 m.o.h.og følger stien videre til en trapp som tar deg ned til Kirkegaten. Ta til venstre og så til høyre til KIRKEHEIA (27 m.o.h.). Her er det et flott parkanlegg i tilknytning til Grimstad kirke, en av Norges største trekirker.

Den siste heia BINABBEN (58,5 m.o.h.) når du via Arendalsveien. Følg stien som starter ca. 130 m etter bensinstasjonen til høyre. Her ligger det et fint turområde med fine stier opp til utkikkspunktet. På toppen får du et 360 graders utsikt til både innland, by, havn og skjærgård. En panoramaskive viser hva som ligger i de forskjellige himmelretningene. På vei ned tar du første veikryss til høyre, og følger deretter skilt mot Biodden. Du havner i et boligfelt på Batteriveien. Fortsett nedover langs Bioddgaten, så kommer du tilbake til Grimstad sentrum.

Tid: ca. 1,5 timer
Terreng: Variert, til dels kupert og spennende turterreng. Man bør ha gode sko og være i normalt god form.
Vanskelighetsgrad: Middels
Passer for: Både Vardeheia og Kirkeheia egner seg for rullestoler/barnevogner.