x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Southern Norway Grimstad

Vik - Veråsheia

• Vik - Veråsheia, Grimstad

Vik - Veråsheia

Veråsheia er et fantastisk og lett tilgjengelig turmål med flott utsikt både over hav og innland. Turen går i nærområdet på Vik og er en flott tur.

Runden fra Vik over Veråsheia er forholdsvis lettgått og passer for de fleste. For de aller minste er det beskrevet et kortere alternativ. Turen går hovedsaklig på sti og er dermed ikke egnet for barnevogner, rullestoler og sykler. Men det er mange alternative asfalterte og gruslagte veier i området som passer til dette.

Hvordan kommer jeg til Veråsheia?

Turen over Veråsheia har to utgangspunkt med mulighet for parkering. Vi anbefaler at man starter på Fjære barneskole. Skolen ligger ca 3 km øst for sentrum. Kjør Arendalsveien fra sentrum forbi Vikkilen. Ta til høyre når du kommer opp på RV 420 og ta første vei til venstre igjen (ved Joker). Ta til venstre igjen første innkjørsel og kjør til du ser skolen og parkeringsplassen. Dersom man ønsker en kort topp tur er det også mulig å parkere på en liten parkeringsplass på høyre side av veien som går ned til Moysanden. Følg Rv 420 mot Fevik. Ta til høyre der det er skiltet til Moysanden. Følg skiltene til Moysanden til høyre der veien deler seg og følg veien ca 400 m til du kommer til en liten grusllagt parkeringsplass på høyre side av veien. Parkeringsplassen er forholdsvis liten, så vi anbefaler at man samkjører om flere skal på tur.

Turbeskrivelse

Følg Bringsværveien til Joker og Bringsværmoen til RV 420. Ta undergangen under RV 420. Ta til venstre langs 420 og første vei til høyre mellom postkassestativ og oransje hus. Følg veien. Når veien ender, ta stien som går inn langs jordet og følg stien langs jordekanten. Ved enden av jordet kommer du til en fotballbane. Her tar du stien ned til høyre langs jordekanten. Følg stien ned og opp igjen inn i skogen. Stien tar skarpt til venstre og svinger så til høyre før den tar rett opp igjennom en liten steinrøys. Følg så stien gjennom skogen til du kommer til en hvit liten hytte. Platået bak hytta er toppen av Veråsheia. Veråsheia tilbyr fantastisk utsikt over Grimstads skjærgård og innland. Platået er forholdsvis stort og her er mengder av flotte klatretrær! Nyt gjerne litt niste her, mens du nyter utsikten.

Nedstigning starter ved hytta. Følg stien nedover til du kommer til veien og det alternative startpunktet. Ta til venstre på veien og gå ca 400 m til enden av jordet. Ta her til venstre inn på stien og følg denne gjennom Bjørkedalen. Følg stien til du kommer ut på grusveien. Ta til høyre her og gå til du kommer til RV 420. Følg sykkelstien langs 420 og ta veien gjennom byggefeltet på høyre side av riksveien til du kommer tilbake til Fjære skole.