civid: 585ab4be0ee567748fbeab4d

Sirdal

Fjelltur fra Langavatn til Blåfjellenden

Sirdalsheiane

Turen gjennom den frodige Blåstøldalen en en stor kontrast til den stråløse heia ved Langavatn og Kjerag.

Startsted: turen starter ved Langavatn Turisthytte.

Turbeskrivelse: Fra Langavatn tar du ut i sørvestlig retning, i mot Rundavatnet. Mot enden av Rundavatnet krysser du to bekker før du tar til på en slak oppstigning til 945 meter. Herfra går det slakt nedover til et tjern på venstre hånd. Ved enden av tjernet passerer du en liten dam, og du får en flott utsikt over den vakre og frodige Blåstøldalen. Stien følger elven som åler seg under de bratte fjellene, helt frem til Blåstølen, 2 km lenger nede i dalen. Ved Blåstøl passerer du ruinene av de gamle stølsbygningene som var i drift her frem til begynnelsen av 1900-tallet. (fra Langavatn til Blåstøl kan du beregne drøye 2 timer). Fra Blåstøl fortsetter du ned dalføret, du har fin utsikt til den frodige Litle Fidjadalen. Ved neste stikryss fortsetter du rett frem i retning Blåfjellenden. Du kommer til et sauegjerde, bruk gjerdeklyven til å klatre over dette. Snart ser du hyttene ved Blåfjellenden, og det går hengebro over Leitesåna til hyttene.