civid: 585ab4be0ee567748fbeab4d

Sirdal

Topptur til Bergehei (Varden)

Vandring gjennom vassdrags- og stølslandskap til en av de flotteste toppene i området.

Startsted: Fra Tonstad sentrum kjører du i retning Josdal. Parker på den tilrettelagte parkeringsplassen ved Josdalstippen,som ligger på høyre side etter at du har passert Indre Skjørbutjødn. Husk og betal for parkeringen som anvist.

Turbeskrivelse:
Fra parkeringsplassen fortsetter du til fots innover den smale asfalterte veien. Etter ca 10 minutter deler veien seg, her tar du til høyre på grusvei i sørlig retning. Følg grusveien oppover hyttefeltet, etter ytterligere 10 min ganger ender veien på en privat parkeringsplass. Her fortsetter du på sti oppover langs bekken. Etter ca 10 minutter til med oppstigning flater terrenget ut, her veksler vegetasjonen mellom myr og lyng. Midt på flaten deler stien seg, her skal du holde til høyre. Kryss myren ved nordspissen av Mågevatnan og gå langs/parallelt med det nordlige Mågevatnet du nå har på din venstre hånd. Ved enden av det nordlige vannet, dreier du østover (til venstre) og følger tarmen mellom de to Mågevatnan. Du går over en bro, før du dreier sørover langs det sørlige Mågevatnet som nå blir på din høyre hånd.

Ved enden av vatnet kommer du til et stikryss, her skal du gå sørøstover langs bekkens venstre side nedover. Først på svaberg, deretter over myr. Stien blir noe utydelig i det du kommer over i myrterrenget. Etter ca 7 minutters gange, dreier du til venstre et lite stykke, til du ser en hytte på din venstre hånd. Herfra fortsetter du sørøstover rundt en liten ås, til du kommer til to stølsbygg. Fra stølene forsetter du i samme retning opp et lite skar helt til du kommer til en myr og terrenget flater ut. Drei nordover (til venstre) på god smalasti opp Budalsrinnen.

Du passerer et lite tjern på høyre hånd, og etter ca 20 minutters gange deler stien seg, her dreier du sørøstover (til høyre) langs kanten av fjellet. Etter ca 10 minutter forlater du stien, og herfra er det om å gjøre å finne den beste veien oppover det blankskurte fjellet til toppen, som ligger ca 20 minutters gange i østlig retning. Du ser den flotte varden et stykke før toppen, og herfra har du 360 graders utsikt over både de nordlige og sørlige Sirdalsheiane, Kvinesdal, så vel som Lyngdal helt i sør.

Last updated: 01/09/2024

Source: Lister Reiseliv

Topptur til Bergehei (Varden)