civid: 585ab4be0ee567748fbeab4d

Sirdal

TripAdvisor rating of 2.5

Topptur til Havsynsknuten

Fantastisk panorama over Sirdalsheiane. En utfordring, men verdt slitet!

Startsted: Parker bilen ved Lindeland Camping, og gå nordover langs riksveien ca 350m til du kommer til en skogsvei på venstre side av veien.

Turbeskrivelse: den første delen av ruten går oppover den bratte skogsveien som åler seg oppover fjellsiden på Lindeland. Beregn 20 min på den ca 200 høydemeter stigningen til enden av skogsveien. Ved ca 400 moh går skogsveien over til kjerrevei, følg denne videre til du kommer til et skiltet stikryss. Ta til venstre og følg den merkede løypen mot Midtstøl oppover (sørlig retning). Etter ca 10 minutter dreier stien mot vest, deretter sørvest, slik at du går parallelt med juvet på venstre hånd. Stien her går vekselvis på gress og fjell og man ser tydelig steinmurer langs stien fra tidligere tider. Etter ca 20 minutters gange deler stien seg, du skal fortsette på den merkede stien mot Midtstøl opp mot en liten høyde. Her kommer du til et gammelt steingjerde og du forlater stien mot Midtstøl og går mot nordvest, først i en bue til høyre, for å unngå de bratte fjellkantene i dalsøkket 150 meter lengre fremme. Havsyn ser du på venstre hånd, og det er om å gjøre å finne sin egen vei oppover i nordvestlig retning mellom stein, lyng og småbusker. Du ser Midtstøl og tjernene der på venstre hånd, og må beregne ca 40 minutt på de 200 høydemeterne til toppen. Fra toppen har du 360 graders utsikt over Sirdalsheiane og helt til kysten!

Klikk her for kart og GPS fil for turen