civid: 585ac4c5c539df76cdbfe573

Grimstad

Sykkeltur "Syndle rundt" 47 km

Start fra turistkontoret, sykle sørvestover langs bryggene forbi Oddensenteret og videre på Bark Silas vei frem til rundkjøringen. Fortsett på fv. 420. Etter ca. 1,6 km krysser du E 18 i undergang og holder rett frem. I rundkjøringen på Bergemoen fortsetter du rett frem og følger skilting mot fv. 404 Bakken. Når du har kommet forbi Landvik skole, tar du til høyre i veikryss og følger deretter fv. 404 mot Herefoss. Herfra er terrenget småkupert. Du passerer innkjørselen til Gurebo gård og sykler gjennom bygda Skiftenes. Nå begynner tøffe stigninger. Du får Holvannet på høyre side, og så Syndle på venstre. Midt i bakken følger du skilting mot Birkeland. Her sykler du på grusvei. Etter 10 km følger du skilting til Risdal. Nå er det bare 5 km igjen, så er du tilbake på asfaltert vei. De siste 2,5 km ned mot Reddal er bratte utforkjøringer. Ta til høyre ved Landvik kirke og følg veien rett frem til du kommer til Bergemoen. Herfra er det flere veier ned til sentrum, men et alternativ kan være å følge skilting fv. 420 til Grimstad.

Kommentar: Flott tur, men stedvis kupert og krevende terreng. Vær forsiktig i bakken ned mot Reddal. Idyllisk landskap, med mange vann og gode fiskemuligheter underveis.

Se kart.

Ikke glem at du kan leie sykkel hos Grimstad turistkontor, her kan du også få mange gode tips til turen.