VIKTIG! Les denne informasjonen om Koronaviruset og reising i Norge
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links

Fjord Norway Vestland BERGEN

Fjelltur opp Ulriken

• Haukelandsbakken 40, Bergen
  • +47 55552010
Details

Gå fra Montana og opp til toppen av Ulriken, det høyeste av Bergens syv fjell. En populær tur både for Bergensere og tilreisende.

Klassikeren opp Ulriken er en av de aller mest populære turene i Bergen. Det finnes mange ulike ruter opp Ulriken, her er et par av de mest kjente alternativene:

Den mest populære: Start fra Montana og gå Sherpatrappene
Ta buss nr 12 fra Bergen sentrum til Montana. Følg skilting til Montana Vandrerhjem. Ta til høyre ved Vandrerhjemmet. Følg grusveien oppover. Ved enden av grusveien kan du velge flere stier opp til Ulriken. Det mest vanlige er fortsette rett frem der som du ser en benk og en elv på høyre side. Grusvegen fortsetter i en kraftig venstre sving litt opp i bakken. Noen minutter etter finner du starten på Sherpatrappene. Derfra følger du trappene helt til toppen av Ulriken.

Eggen:
Om du ikke vil gå trapper, men følge natursti tar du inn på stien kalt Eggen på folkemunne. Den starter til venstre ved benken/elven. Det er ca like langt å gå som trappene. På denne stien får du et veldig bratt klatreparti, så denne er ikke anbefalt for de minste. Barn bør helst være godt opp i skolealder.

Om du vil ha en litt lengre tur fortsetter du stien rett frem der hvor Sherpatrappene starter. Da kommer du til Ulriken bakfra. Denne er ikke så godt merket, men kjekt alternativ for de som har gått mange ganger. Her er det ikke så bratt.

Start fra Ulriksbanen:
Ta bussen til Haukeland sykehus utenfor Exhibition kjøpesenter i Bergen sentrum. Gå over gangbroen og opp bakken, følg skilting til Ulriksbanen. Like bak Ulriksbanen går stien opp til toppen. Den starter med et parti med trapper og fortsetter på sti til toppen. Det er flere ruter opp, men følg gjerne skiltingen "Ulriken opp". Ta til venstre når du kommer til første platå før det røde huset. Om du holder til høyre og går over en liten bro, kommer du til den tidligere parkeringsplassen ved Montana. (Da følger du ruten over). Pass på at du ikke går i sykkelstien, den er godt merket men skal krysses noen ganger.

Varighet:
Turene opp er fin for alle aldre og tar ca 1,5 time. Her varierer det mye fra de som spinger opp på en halv time og de som tar seg god tid til å nye utsikten og bruker et par timer. Har du barn med, så beregner man litt god tid. Du kommer raskt opp i litt høyde og har flott utsikt hele veien. Dette er en veldig populær tur både for Bergensere og tilreisende. Det er bratt, men du blir belønnet med fantastisk utsikt underveis og selvsagt fra toppen.

Fra toppen av Ulriken kan du selvsagt ta Ulriksbanen tilbake om en ikke ønsker å gå ned igjen. Eller en kan fortsette over Vidden mot Fløyen. På toppen av Ulriken finner du også restauranten Sky:Skraperen.

• Source: Bergen Reiselivslag

Utendørsaktiviteter

Fottur
  • Korte vandreturer (1-4 timer)