Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search

Kraftkar2

MEIERIBESTYRER: Egil Smith Meyer holder med stolthet godt fast i osten som ingen andre i hele verden kan måle seg med. Kraftkar er verdens beste ost og Du kan godt få vite hva som ligger bak suksessen fra Tingvoll.

Kraftkar fra Tingvoll er verdens beste ost!

 

Kan fremtidens største attraksjon i nordvest ligge på Tingvoll. Er det slik at Atlanterhavsveien, Trollstigen og Romsdalseggen snart blir internasjonalt satt i skyggen av en 1,8 kilos kraftkar fra Nordmøre?

 

Vel, det er faktisk ikke usannsynlig, og nå skal jeg fortelle deg hvorfor.

Kraftkar1

Gården hvor Tingvollost blir produsert har vært i drift helt siden utrolige 1303. Sju hundre år etter var bedriften Tingvollost i gang, sånn helt uten at det lå sju hundre år med planlegging bak, altså. Men den lange tiden gården har vært i drift, sier litt om historien og tradisjonene som sitter i veggene.

 

Skikkelser fra middelalderen

Menneskene bak osten var veldig bevisste på navnevalg for sine oster. De holdt seg unna klisjeer med fjelltoppnavn.

- Tingvoll var engang en forstad til Nidaros. Alle ostene våre har sammenheng med lokale skikkelser fra middelalderen. Kraftkar er knyttet til mytene om drengen Tore Nordbø og hans overnaturlige styrke. Han var så stor at han måtte gå sidelengs inn gjennom dørene til folk, forteller sier de om seg selv.

 

Size matters

Det er ingen tvil om at størrelsen på bedriften er viktig for osteprodusenten fra Tingvoll. Det gjelder å være liten nok, men ikke for liten og i alle fall ikke for stor. Målet i oppstarten var å bli ledende i Møre og Romsdal. Nå har de laget verdens beste ost, og sitter med kjempelange ventelister. Å utvide er ikke et tema. Justere litt kanskje, men ikke utvide. De teller hver centimeter på lageret for å fylle opp, har investert 20 millioner og går med overskudd på gårdsdriften og de 20 tonnene ost de produserer.

- Vi vil heller ha spanske turister til Tingvoll enn å sende ost til Spania, uttalte de nylig til Dagbladet.

- Vi har bygd stein på stein og vært selvkritiske. På et tidspunkt lagde vi sju oster. Tre av dem kuttet vi ut, for å satse på de fire beste. Vi begynte å få priser allerede i 2008. Norske, nordiske priser og internasjonale. Vi ville ikke erobre verden, men bli best på det vi er gode på. Du er ikke best før du ha gull på alt.

 

Size matters

Svært enkelt kan nok mye av smakssuksessen tillegges råvarer og oppskrift. All ost Tingvollost lager er basert på kumelk fra egne kyr. For å få melka ekstra god, dyrker de ti forskjellige gresstyper.

 

Det er nesten så jeg har dekning for å påstå at man må være personlig bekjent av osteprodusenten for å få lov å handle med dem. Så vilt er det ikke, men Tingvollost sier selv at de har 350 kunder og er på fornavn med alle. Og kundemassen på 350 består av, på den ene siden han som driver den lille spesialbutikken til kokkene på Hurtigruten og Esben Holmboe-Bang på Maaemo. Nærhet til kundene og verdikjedekontroll er uangripelige punkter i osteprodusentens strategi.

«Verden trenger ikke kopier. Kraftkar er noe for seg sjøl. Det har vi tjent på.» Det er mottoet på Tingvoll.

Og hvorfor ble den verdens beste?

De turte å melde seg på konkurransen. Det er det ikke alle som gjør.


 

 

Kraftkar3