civid: 58d23c3b462950a6d41a0c65

TODALEN

Fjelltur fra Kårvatn til Innerdalen via Bjøråskaret

Fjelltur fra Todalen til Innerdalen via Bjøråskaret - en utfordrende fjelltur med storslått utsikt.

Fra Todalen til Innerdalen

Denne turen er sagt å gi deg den mest praktfulle utsikt du kan få fra noen merka turistrute, til fjellene rundt Innerdalen. De bratte Skarfjell, Trolla og Tårnfjellet med Innerdalstårnet ligger rett fram og Vinnufjell med snødekte tinder og grønnblå brefall ligger ute til høgre. Djupt nede ligger den grønne Innerdalen med blinkende vatn og lysegrønne voller. Du kan velge å gå turen fra både Kårvatn eller fra Todalshytta.

Turbeskrivelse fra Kårvatn

Det går jevnt oppover fra Todalen til Bjøråskaret og derfra bratt, men helt ufarlig, nedover igjen til Innerdalen.

Følg vegen fra Kårvatn nedover dalen 2 km. Herfra (220 m) tar stien på skrå oppover dalsida i furuskog, passerer restene etter Taløysetra (483 m) og svinger av sørover mellom Snøfjellet og den hakkete ryggen på Skjerdingfjellet.

Oppe av skogen går stien i store slynger langs et kanalsystem som er bygd for overføring av vatn til Gjelbekken. Langt oppe i oppstigninga møtes merkaruta fra Todalshytta. Ruta fra Todalshytta (30 m) tar opp fra dalen først etter veg, senere traktorveg før den stiger bratt opp til Snekkerdalshalsen (650 m).

Her tar ruta mot Bjøråskaret østover innunder Snøfjell, mens det også går en lettere merka rute gjennom Snekkerdalen over til Innerdalen. Stien passerer den golde botnen med Bjøråvatnet (977 m) på østsida, og etter en kneik er du oppe i Bjøråskaret (1178 m) med den fantastiske utsikten.

Herfra er det etter kartet bare et par kilometer ned i Innerdalen, men i løpet av disse skal du nesten 800 høgdemeter ned. Stien går ganske rett på hele vegen mot Renndalen. Den tar i starten ned noen brattere partier i stein og ur og tar framover grasbakker før det går bratt nedover grusrygger mot Renndalen. Stien tar gjennom bjørkeskogen på vestsida av Renndøla videre ned i dalen. Fine fosser passeres før du når dalbunnen (400 m).

Følg traktorvegen til høgre til Renndølsetra og til venstre mot Innerdalshytta.

Hvem passer turen for?

Turen er merket som en krevende sommerrute, og passer for middels erfarne turgåere med god utholdenhet. Turen krever gode sko og erfaring med å gå i fjellet.