Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Fossheim hotel, Lom
Fossheim hotel, Lom.
Photo: Tina Stafrèn / Visitnorway.com
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

I dag er verdens internasjonale miljødag. Den norske servicebransjen markerer begivenheten med en kampanje rettet mot gjestene i prosjektet «Kutt Matsvinn 2020», der over 1600 bedrifter jobber systematisk for å redusere unødig kasting av mat.

Publisert: 5. juni 2018

Tallenes tale er brutale og klare: En tredjedel av all maten som produseres globalt kastes. I Norge kaster vi minimum 355 000 tonn fullt spiselig mat i Norge – og da er ikke tall fra serveringsbransjen inkludert.

Rundt en tredjedel av dette matsvinnet kommer fra matbransjen. Nå vil norske hoteller og restauranter ta grep, og det med et konkret og ambisiøst mål: Innen 2020 skal det norske matsvinnet reduseres med 20 prosent.

Og en stor del av jobben går ut på å involvere spisegjestene.

Ekebergrestauranten

Ekebergrestauranten.
Photo: CH - visitnorway.com

Alle vil være med

Anne Marie Schrøder er kommunikasjonsdirektør i Matvett, mat- og serveringsbransjens selskap for å redusere og forebygge matsvinn. 

Hun mener det voksende engasjementet knyttet til denne problemstillingen er gledelig. 

– Absolutt! Etter å ha jobbet med matsvinn i sju år, opplever vi endelig at alle ønsker å ha et eierskap til dette. Og serveringsbransjen skjønner at dette er noe også kunden ønsker, sier Schrøder til Visit Norway.

Hotel Union, Geiranger

Hotel Union, Geiranger.
Photo: Tina Stafrèn / Visitnorway.com

En grønn bølge

Bevisstheten om matsvinn gir seg også til kjenne i en sfære som tradisjonelt kanskje først og fremst er forbundet med overflod og hedonisme – festivallivet. 

En av de norske festivalene med tyngst og tydeligst miljøprofil er Øyafestivalen, som finner sted i Tøyenparken i Oslo i august. Siden 2015 har festivalen samarbeidet med Matsentralen, som distribuerer gratismåltider til vanskeligstilte. 

– Vi på Øyafestivalen er så glade for vårt samarbeid med Matsentralen. Hvert år etter at festivalen er ferdig får både restaurantene som er på Øya og våre interne kjøkken levere overskuddsvarer til Matsentralen, forteller festivalens mat- og miljøsjef Cathrine Røsseland.

Oslo

Oslo.
Photo: VisitOSLO / Didrick Stenersen

Det er flere eksempler på hvordan den norske matbransjen har tatt til seg alvoret ved matsvinn i det siste. 

Dagligvarehandelen har tatt grep, blant annet ved å selge varer med kort holdbarhet til nedsatt pris. Og flere aktører i hotell- og kantinebransjen fokuserer på å få god oversikt og finne årsakene til svinnet, samt omfavne kampanjen mot gjestene som nå rulles ut over hele landet. 

I tillegg kommer salg av overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go, som mange benytter for å redusere matsvinn fra blant annet buffetservering. 

Få det inn i ryggmargen

Siden starten av samarbeidet i 2015 Matsentralen fått overlevert mat og råvarer som har resultert i tusenvis av måltider fra Øyafestivalen

– Vi oppfordrer alle til å være bevisste på matsvinn og planlegge innkjøpene godt, men det vil jo alltid være feilmarginer. Disse er Matsentralen en viktig aktør for å dekke, slik at ingenting går til spille. Matsentralen er en viktig aktør i byen vår for å sikre at matvarer som kan spises blir nettopp spist, og ikke kastet.

Anne Marie Schrøder i Matvett er opptatt av at matbevissthet skal bli en naturlig del av dagliglivet vårt.  

– Det som har slått meg i arbeidet med matsvinn er hvor mange som sier «vi kaster ikke mat». Men alle har en utfordring. Å produsere mat er vanskelig i seg selv. Det er derfor vi er opptatt av måling, registrering og kontroll – for å stimulere til videre handling og få det inn i ryggmargen, slik at det blir en del av hverdagen.

Gode matopplevelser uten sløsing

Langedrag

Langedrag.
Photo: CH/visitnorway.com

«Kutt Matsvinn 2020»-prosjektet skal bidra til gode matopplevelser der mindre mat går til spille. Ettersom det ikke finnes noen offisiell statistikk på hvor mye mat som går tapt gjennom servicenæringen, har måling, veiing og registrering av matsvinn stått sentralt i Matvetts arbeid det siste året. 

I stedet for å fokusere på hvor mye mat som kastes, skal kampanjen som sparkes i gang i dag oppmuntre gjestene til å ta bærekraftige valg, som å bestille en mindre porsjon hvis de ikke er så sultne, velge tilbehør som passer for dem og uoppfordret få tilbud om å få med restene hjem i en goodiebag. 

– En viktig del av jobben er å involvere gjesten, ettersom en tredjedel av svinnet i næringen kommer fra tallerkenen, sier Anne Marie Schrøder til Visit Norway.

Annonser

Nordic Choice Hotels - et annerledes hotellselskap

Hurtigruten - "verdens vakreste sjøreise"

Leiebil: AutoEurope har stort utvalg til uslåelige priser 

De Historiske hotel & spisesteder - unike opplevelser

Tilbake til toppen

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad