Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Flydalsjuvet Flydalsjuvet
Credits
Flydalsjuvet.
Photo: Kimm Saatvedt
Campaign
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Ta bilen opp i tynn luft gjennom hårnålssvinger

Bli med å utforske den norske fjellheimen med egen bil.

Omlag 700 meter over Geirangerfjorden står det en småpussig gruppe mennesker langs veien. De ler og klemmer hverandre, det er lenge siden de sist møttes. Alle er kledd i vintage kjeledresser og James Bond-inspirerte antrekk fra 60-tallet som står i stil til de 15 klassiske sportsbilene. I mai hvert år møtes disse uvanlige turistene for å kjøre rundt i den norske fjellheimen.

De bor i forskjellige byer, noen til og med i forskjellige land, men de har alle én ting til felles: En lidenskap for klassiske sportsbiler og alt det fine som forbindes med det. Bilene trenger ikke være dyre eller verdifulle, men de må være retro på en eller annen måte. Det dreier seg om å hvile armen ut av vinduskarmen, presse foten på pedalen og få et avbrekk fra hverdag og hektisk byliv.

Djupvasshytta, Geiranger
Credits
Djupvasshytta, Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Lukk døren og åpne vinduet

Credits
Djupvasshytta, Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Ideen om en årlig bilferie i det norske fjellandskapet begynte med at Bjarne Reistad og Johnny Strand organiserte en tur rundt Geirangerfjorden for Alfisti (Alfa Romeo-fantaster). Det motiverte dem til å starte en ny tradisjon for eiere av klassiske kjøretøy, uavhengig av bilmerke, men dog med én forutsetning: Kjøretøyet må være i Grand Touring-kategorien.

— «Grand Touring» refererer til kjøretøy som er fra sportsbilens gullalder. De ble bygget for daglig transport og lange distanser, forklarer Reistad, som også er en av initiativtakerne bak Classic Car Show som arrangeres i hjembyen hans, Trondheim, hver høst.

— Norge er eneste land i Europa med den spektakulære kombinasjonen av dype fjorder og høye fjell. De norske fjellovergangene ligner flere av dem som finnes i Sentral-Europa, tross at de er noe kortere og ikke like høytliggende. Slutten av mai og begynnelsen av juni er en fin tid for bilferie – da er temperaturen behagelig, samtidig som det fortsatt er snø i fjellene.

Den entusiastiske gjengen har vokst jevnt siden det hele startet i 2009. Robert Myrene er en Oslo-basert industridesigner som har vært med mange ganger siden den såkalte Gentlemen Drivers Weekend kjørte i gang.

Hva er formålet med turen?
— Det å kjenne duften av blomstring som siger inn gjennom dørsprekkene, med hendene godt plantet på rattet på vei ned mot den isblå fjorden, usikker på om bremsene fortsatt er i stand til å gjøre jobben, er en uvurderlig følelse, forklarer Myrene.

— Som veteranbilentusiast vet man hvor viktig det er at bremsene ikke overopphetes og at motorens gjennomsnittstemperatur ligger på rundt 100 grader. Fjellområdene er perfekte for å holde temperaturen nede, da det sjeldent blir veldig varmt her.

 

Breidalsvatnet
Credits
Breidalsvatnet.
Photo: Kimm Saatvedt

Tre dager, ti venner

Credits
Breidalsvatnet.
Photo: Kimm Saatvedt

Hva trengs av utstyr til en slik tur?
— Først og fremst smale kjøresko, et veikart fra tiden da bilen var ny og en kikkert. Noen foretrekker hansker, men personlig liker jeg å føle rattet – så jeg kjører uten.

Hva med reservedeler?
— En ekstra dynamorem, gaffatape, litt ståltråd og rikelig med Castrol Classic motorolje på en gammeldags oljekanne.

Ikke noe verktøy?
— Som regel er det en sammenheng mellom hvor mye verktøy som er med på turen og hvor mye som faktisk går i stykker underveis. Mye verktøy betyr få problemer, og motsatt.

Hvordan funker kombinasjonen av klassiske sportsbiler og norsk ødemark?
— Noen av bilene har understell, motor og gir som passer landskapet og veiunderlaget. Omgivelsene er ofte urørte, noe som gir en følelse av å bli transportert tilbake til den tidsperioden bilen ble bygget i.

Porsche 911
Credits
Porsche 911.
Photo: Manufacturer (Porsche 911)

Credits
Porsche 911.
Photo: Manufacturer (Porsche 911)

Hvordan vil du beskrive veiene?
—  Å kjøre tvers over Valdresfløya på tørr asfalt, i strålende solskinn med fire meter høye brøytekanter langs veien, er en helt spesiell opplevelse. Å kjøre tvers gjennom skyene fra Geiranger opp til Djupvasshytta er også magisk. I dag har store deler av Norge moderne, påkostede veier, og avstandene er drastisk redusert som følge av tunnelbygging. Men heldigvis er det fortsatt mulig å finne alternative, klassiske veier med krappe svinger. Et bevis på at det funker: I Trollstigens hårnålssvinger høres en katteaktig knurring fra motoren.

Hva snakker dere om i bilen?
— Når man sitter i en Citroën SM fra 70-tallet, med lyden av en jevn og kraftfull V6 Maserati-motor i bakgrunnen, trenger man ikke å prate. Det er så klart greit å kommentere hvor godt bilen holder seg, 45 år etter den ble bygget. Det har også hendt at vi snakker om designet til den Lamborghini Espadaen vi skimter i bakspeilet, baksiden av Dinoen som freser forbi eller panacottaen vi spiste på restaurant Utsikten i Geiranger. Og så snakker vi om hvor fantastisk det er å kjøre på helt rene veier etter uker med vårregn. For tro det eller ei, solen skinner alltid når vi er på tur.

Hvordan påvirkes vennskap og kjærlighet av turene deres?
— Bilene fører oss nærmere hverandre, og kvalitetstiden vi har sammen gjør at det er verdt pengene. Det gir også motivasjon til å planlegge neste års reise.

Hvor bør man stoppe og spise langs veien?
— Det berømte bakeriet i Lom anbefales på det sterkeste, på lik linje med den doble espressoen du får servert på Herangtunet Boutique Hotel i Valdres. Andre obligatoriske alternativer er den berømte kakebuffeen du får på Hjelle Hotel, den perfekt avbalanserte frokosten på Fossheim i Lom – og rømmegrøt. I tillegg er det flere lokalproduserte geitoster langs veien som bør smakes, sier Myrene.

— Å være en god sjåfør handler også om å vite hvor man bør stoppe. Avslappende og luksuriøse omgivelser er en naturlig del av en fullpakket helg. De siste årene har det dukket opp mange nye steder langs Norges fjellveier. Nøkkelord er fantastisk arkitektur, mat og service.

Geiranger
Credits
Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Parker her

Credits
Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Hvor vil dere anbefale å overnatte? 
— Hoteller som Union i Geiranger, Alexandra i Loen, Solstrand i Osøyro og Kviknes Hotel i Balestrand har alle imponerende buffeer og spesialinnleide danseband. Det finnes også flere diskré, men komfortable alternativer, som Walaker Hotel, Union Øye, Juvet Hotel og Storfjord Hotel. Tar du turen hele veien opp til Ålesund anbefaler vi Hotel Brosundet, hvor du på torsdager kan oppleve en himmelsk tapasbuffé frem til midnatt på restaurant Invit, som ligger 50 meter fra hotellet.

Og hva gjør dere på kveldene etter middag? 
— Det som skjer i Geiranger, forblir i Geiranger.

Trollstigen
Credits
Trollstigen.
Photo: Kimm Saatvedt

Trollstigen

Credits
Trollstigen.
Photo: Kimm Saatvedt
1 841 meter over havet og 2 341 kubikkcentimeter

Noen av Norges høyeste fjellveier:

  1. 1 841 meter over havet (moh.): Veien til Juvasshytta i Oppland. Veien ble åpnet allerede i 1936. Juvasshytta er, i tillegg til Spiterstulen, et naturlig utgangspunkt til Galdhøpiggen.
  2. 1 666 moh.: Veien til Tronfjeljet i Hedmark. Denne veien ble bygget på 60-tallet i forbindelse med at en radio- og TV-mast skulle installeres.
  3. 1 615 moh.: Veien til Blåhø i Oppland. Panoramautsikten på slutten av veien strekker seg over flere store fjell i Jotunheimen, Reinheimen, Rondane og Dovre.
  4. 1 543 moh.: Veien til Hummelfjell i Hedmark. Veien er stengt halvveis oppe ved tregrensen.
  5. 1 476 moh.: Veien til Dalsnibba i Møre og Romsdal. Veien åpnet i 1939 og byr på en mektig utsikt over Geiranger.
Kun 1 470 kilometer igjen

Tre av bilene som var med på turen:

1965 Maserati 3500 Sebring: Bilens V8-motor er laget for alpenes tynne luft. Den har et retrobrøl som kommer fra tiden da den italienske bilproduksjonen hadde nådd sitt høydepunkt. Navnet er fra 1957, da de legendariske rallyførerne Juan Manuel Fangio og Jean Behr vant 12-timersløpet Sebring bak rattet i en Maserati. Å ta denne klassikeren opp på Norges tak kan sammenlignes med å bære en Lettera 22-skrivemaskin til toppen av et fjell for å skrive dikt.

1969 Porsche 911: En annen deltager er den stolte eieren av en pastellfarget Porsche som ble laget før plastproduksjonens tidsalder. Den legendariske motoren på 2 341 kubikkcentimeter kan være evigvarende, men det gjelder å vite hvordan man skal håndtere denne bakhjulsdrevne skapelsen. Kanskje er det nettopp bilens lekne kjørbarhet som gjør den så interessant.

1965 Iso Grifo: Designet på denne rakkeren er ikke verst til å ha blitt laget av en produsent som begynte sin karriere med å lage kjøleskap. Den berømte bildesigneren Bertone hjalp til med å utvikle bilens form. Takket være en amerikansk Ford V8-motor, kan bilen fint beherske norske fjell.

Balestrand
Credits
Balestrand.
Photo: Kimm Saatvedt

Ta med din egen bil

Credits
Balestrand.
Photo: Kimm Saatvedt
Din tur til å gripe rattet

Ta med din egen bil, om det så måtte være en klassisk eller moderne variant, og utforsk det norske fjellandskapet i eget tempo. De Nasjonale turistvegene er et godt utgangspunkt når du starter planleggingen av din neste bilferie.

Med kreativ bruk av kunst og arkitektur er hensikten med de Nasjonale turistvegene å ta besøkende nærmere Norges dramatiske utsiktspunkter og opplevelser. Det finnes naturligvis også mange andre veier, med både tradisjonelle og moderne hoteller å velge mellom.

Stedene de overnattet

Restauranter de anbefaler

Les også

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad