x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Segmenteringsstudie

Innovasjon Norge har oppdatert tidligere Optima-studier med fersk målgruppeinnsikt i ti markeder. Undersøkelsen gir svar på nåværende merkevareposisjon, konkurransesituasjon og innenfor hvilke segmenter vi har mulighet for vekst. Målet er hele Norge, hele året.

1. Kvalitativ fase med fokusgrupper i fire markeder

Målgruppeundersøkelsen ble innledet med en kvalitativ fase med fokusgrupper i fire markeder. Disse fire var USA, Kina, Frankrike og Tyskland.

Forrige gang det ble utført en målgruppeundersøkelse var fokuset på "naturbasert reiseliv" i et bredt perspektiv. Målgruppene er fortsatt de samme i dag, men nå ønsket vi å se nærmere på fire viktige segmenter. I hvert av de nevnte fire markedene ble det utført fire komplette Censydiam-grupper, der respondentene var definert som tilhørende i en av disse fire interessegruppene:

  • Utendørs aktiviteter (ski, vandring, sykling)
  • Kulturinteressert (lokal kultur, historie, kunst)
  • Lohas (livsstil innen helse og bærekraft - bærekraftig økoturisme, interesse for økologi og lokalprodusert mat)
  • Lokalmat (skandinavisk mat)

Resultater fra fokusgruppene 

Frankrike
Kina
Tyskland
USA

Nb! Alle rapporter er oppdatert 22. oktober 2018

2. Global rapport

I oktober 2017 publiserte vi vår nye segmenteringsrapport "Activating the Norway Brand - A Global report on holiday needs and segments" .

Forside global report Optima

3. Landrapporter 2017:

Activating the Norway Brand: A Report on holiday needs and segments in the following markets:

Formålet med studiet:
  • Å identifisere hva som kan styrke norsk reiselivsbransje i fremtiden
  • Å forstå landskapet vi konkurrer i og peke ut hvilke områder som har behov for innovasjon og kommunikasjon