Skip to main content

– Jeg hadde egentlig planer om å bli lærer, forteller Gudrun Folkedal.

– Men en dag satt jeg og leste avisen utenfor bestemor sitt hus, som ligger rett ved jernbanen, og så en annonse hvor de lette etter nye lokførere. Akkurat da passerte et tog, og jeg tenkte: Det er et tegn fra oven, sier Gudrun. 

Nå, nesten ti år senere, angrer hun ikke på valget sitt – Gudrun har funnet drømmejobben.

– Reiselystne passasjerer... og spesielt naturen på Vestlandet, er veldig vakker. Jeg elsker jobben min, sier Gudrun.

Bergensbanen er en av Gudruns faste ruter. I dag er hun passasjer, mens tvillingsøsteren kjører toget til Bergen.

Turen tar mellom seks og en halv og syv og en halv time. 

Bli med tvillingene på turen, og få gode tips til severdigheter og aktiviteter langs veien.

Halldis har vært lokfører i nesten fem år. Hun har en mastergrad i dans, men, i likhet med søsteren, ønsket hun å gjøre noe helt annet.

– Lokføreryrket var fristende fordi du kommer så tett på naturen, forklarer Halldis.

Med togstasjoner langs glitrende fjorder, høyt oppe i fjellet og i dype daler, som skifter farge etter årstidene, har du som lokfører førsteklasses utsikt til fantastisk, norsk natur.

Er du heldig, kan du se både reinsdyr, elg og rev langs veien.

Ikke rart at Bergensbanen er kåret til en av verdens vakreste togreiser.

I tillegg synes Halldis det er meningsfylt å jobbe som lokfører.

– Å ta toget er en av de mest miljøvennlige måtene å reise på, forklarer hun.

På Instagram er tvillingene kjent som «Lokførartvillingane».

Tvillingene blir møtt med en helt spesiell hilsen av kollegaene sine; med et dypt bukk to togdronninger verdig.

Lokførartvillingane finner du på både Twitter og Instagram under navnet «Locomotwins», hvor man kan følge dem på reisen gjennom Norge:

Bergensbanen – en historisk togreise 

Bergensbanen har knyttet Øst- og Vestlandet sammen i mer enn 100 år. Togstrekningen åpnet i 1909, men man startet planleggingen allerede i 1871.

Så mange som 2400 arbeidere, såkalte rallare, jobbet med å bygge Bergensbanen. Kupert terreng bød på store tekniske utfordringer og kompliserte prosessen, spesielt på den 100 kilometer lange høyfjellsstrekningen mellom Mjølfjell og Geilo.

– Det var ingeniørkunst på sitt fineste da de bygde Bergensbanen. Vi er veldig stolte av den, sier Halldis. 

Rallarvegen, som i dag er en av Norges mest populære sykkelturer, ble bygget langs Bergensbanen for å transportere materialer og mat til anleggsarbeiderne under byggingen av togbanen.

Den 82 kilometer lange sykkelturen går fra Haugastøl til Finse, og tar deg gjennom unik natur og mektig fjellandskap ned til frodige, vakre Flåm ved kanten av Sognefjorden. 

– Vinker du til Flåmsbana mens du sykler Rallarvegen, vil lokføreren tute tilbake, forteller Gudrun.

I dag er Bergensbanen en del av Norges mest populære rundturer: Norge i et nøtteskall.

De fleste starter turen i Bergen eller Oslo, og bytter til Flåmsbana på Myrdal stasjon. På den 20 kilometer lange turen opplever passasjerene noe av det vakreste Norge har å by på av natur, med et landskap som veksler mellom fjelltopper, daler og imponerende fossefall. Vel fremme kan du ta et avslappende fjordcruise på Nerøyfjord, som står på UNESCOs verdensarvliste.

Du kan også starte turen på Voss, Geilo eller Flåm og tilpasse lengden, ruten og aktiviteter som du ønsker. Rundturen er en behagelig og mer miljøvennlig måte å oppleve Norge på.

Les mer og gjør deg klar for en spektakulær togreise i Norge:

Mange av togstasjonene langs Bergensbanen ligger på fantastiske steder, med mange aktiviteter og ulike ting å se i nærheten. For å ikke gå glipp av noe, hopp av toget og ta en liten pause på en, eller flere, stasjoner.

Her er hovedstoppene langs banen:

Er du klar? 

Alt du trenger å vite om Bergensbanen mellom Oslo og Bergen:

Se våre beste tilbud

Ferdigpakket norgesferie? Sjekk disse gode reisetilbudene fra våre partnere.

Sider du nylig har besøkt