Jærbanen går langs Jærens ville kystlinje med milelange strender og åpen horisont. Turen tar i overkant av en time og har hyppige avganger.
Den 75 kilometer lange Jærbanen går mellom Stavanger og Egersund.
Togreisen går gjennom et natur- og kulturlandskap som er ganske særegent i Norge: åpne sletter, lange sandstrender, den uendelige havet og konstant skiftende vær.
En togreise gjennom Norges matfat
Jæren er Norges matfat med intensivt jordbruk i et flatt, vidstrakt og velstelt kulturlandskap i et område med mildt helårsklima.
Tidligere ble kysten her regnet som en av de farligste strekningene langs norskekysten.
På 1900-tallet ble det derfor startet en storstilt utbygging av fyr for å lede kysttrafikken trygt forbi Jærkysten. Langs Jærbanen passerer du mange av disse fyrene.
Her kan du se NRKs innslag om Jærbanen.
Jærbanens historie
På 1800-tallet var skip det dominerende transportmiddelet langs Jærkysten. Noen enkle veier var bygget, men dette var ikke nok for rask og effektiv transport. I 1866 ble den første ideen om å bygge en jernbane for å koble Stavanger og Egersund lansert, og i 1878 ble den åpnet som smalsporet, frittstående linje.
Egersund
Egersund sør for Stavanger har 11 000 innbyggere, og den attraktive beliggenheten langs kysten har gjort havnen til et yndet sted å søke ly for mange skip.
Egersund har beholdt småbysjarmen, og du kan blant annet besøke en sjokoladefabrikk eller en porselensfabrikk, eller rusle gjennom gatene og nyte stemningen i en av de eldste trehusbebyggelsene i Norge.
Stavanger
Stavanger er den fjerde største byen i Norge og et godt utgangspunkt for mange aktiviteter og attraksjoner på sørvestlandet.
Preikestolen ligger for eksempel bare en time unna med bil, og byen kan nås med båt, fly, bil, buss eller tog. I Stavanger kobles Jærbanen med Sørlandsbanen som går til Oslo via Kristiansand.