Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Media
Meetings
Travel Trade

Før var Åshild Garvik Pedersen Statoil-sjefens høyre hånd. I juni åpner hun sesongen på Stranddalen turisthytte i Suldal som bestyrer. Her forteller hun hvordan det gikk til.

Åshild: Jeg visste ikke engang at jobben ved Stranddalen var ledig. Tilfeldigvis overhørte jeg lederen i Stavanger Turistforening, Preben Falck, som snakket om det under åpningen av Skåpet turisthytte i fjor høst.

Jeg var der som nestleder i foreningens styre. «Den jobben skal jeg søke på! Bare så dere vet det,» sa jeg. Preben så rart på meg, og tenkte vel «Hæ?». Men dagen etter ringte han meg, og noen måneder senere var jobben min.

Jeg er glad i folk og natur, jeg liker å jobbe mye og jeg trives med å yte service. I Stranddalen får jeg en kombinasjon av alt dette, så det tror jeg kan bli bra. Og nå er det ingen vei tilbake. Siden 1. januar har jeg vært bestyrer, og nå gleder jeg meg veldig til å starte sesongen, som varer fra 23. juni til 24. september.

Jeg har allerede fått inn mange bestillinger, så om man planlegger en tur hit i sommer, lønner det seg å bestille sengeplass snart. Det går an å overnatte på hytta ellers i året også, men da er den selvbetjent.

Åshild Garvik Pedersen

Åshild Garvik Pedersen.
Photo: Lise Bjelland / Visit Norway

I ni år hadde jeg ansvaret for kalenderen til daværende konsernsjef i Statoil, Helge Lund. Det var altoppslukende, spennende og utrolig kjekt. Jeg jobbet med utrolig dyktige folk. Ingen dag var lik, og alt kunne bli kastet om på i siste øyeblikk.

Selv om jeg hadde stålkontroll, kunne avtaler plutselig bli slettet med et pennestrøk. Da gjaldt det å kaste seg rundt og være kreativ. Med bakgrunn som sykepleier var jeg allerede vant til å ha mange baller i luften.

Jobben på Stranddalen vil også kreve lange dager og mye jobbing, fra seks om morgenen til gjestene legger seg om kvelden. Men jeg liker det.

Dessuten får jeg møte folk som er på tur, og det er flotte folk. Bare tenk på hvordan man hilser på hverandre i fjellet. Det gjør man ikke i byen. Her oppe senkes skuldrene, man kommer i turklær og skal ikke prestere. Folk er kanskje mer seg selv, mer ekte.

Åshilds favoritturer

(fra Stranddalen turisthytte)

Topptur til Napen (1350 moh): Følg merket løype sørover mot Sandsahytta ca. 4 km til foten av Napen. Herfra er det tydelig sti bratt opp til toppen. Turen tar ca. 2 timer hver vei.

Topptur til Såta (1423 moh): Dette er den høyeste toppen i området, og den ligger ca. 5 km nord for Stranddalen. Følg merket løype mot Krossvatn til du er på Veneheia. Videre på umerket trasé opp Såtedalen til toppen. Turen tar ca. 4 timer hver vei.

Fagerstøl (stølstur): Følg den merkete løypen som går til Sandsa forbi Fagerstøl og fram til Fagravatnet. Ta av stien, og gå langs kraftlinjen opp til Øystad- Stranddal. Følg dalen østover. Like under Kjelkanuten vil du møte den merkede løypen som kommer fra Sandsa via Napen. Følg løypen gjennom Kjelkaskaret og tilbake til hytta. Turen er delvis merket, og den tar 3-4 timer.

Kilde: Stavanger Turistforening

Stranddalen turisthytte

Stranddalen turisthytte.
Photo: Marius Vervik / Stavanger Turistforening

Og så er det noe spesielt med Stranddalen. Det er den fineste plassen som finnes, området kalles faktisk «perlen i Ryfylkeheiene». Å komme til en hytte som ligger så øde, og likevel kunne ta seg en varm dusj og få servert hjemmelaget mat, det er fantastisk.

De fleste betjente turisthytter er det mulig å nå med bil eller båt. Stranddalen ligger to timer unna nærmeste vei. Derfor har vi videreført tradisjonen med kløvhesten, som kommer med ferskvarer en gang i uka.

Faren min var fra Suldal og vi har hytte her, så jeg har gått mye i Suldalsheiene. Første gang jeg besøkte Stranddalen var for 12-15 år siden. Jeg husker at jeg syntes hytta lå så vakkert til i storslått og frodig natur blant fjellformasjoner.

Stedets historie gjør den også ganske spesiell. Jeg har jaktet i disse traktene, og det slår meg hver gang jeg sitter på en topp og skuer utover heia, hvor mektig den opplevelsen er. Her har folk ferdes i tusener av år og levd av disse heiene. De har gått fra Setesdal og Vest-Telemark til Suldal med varer de kunne bytte. De var sterke og modige, selv om de var tvunget til å gjøre det for å overleve.

Stranddalen

Stranddalen.
Photo: Marius Vervik / Stavanger Turistforening

Det er ikke så langt hit fra Stavanger som mange tror. Kjøreturen tar tre timer inkludert to ferger. Så går du enten i to timer fra Øvre Moen, eller i tre-tre og en halv time fra Kjelstadlia. I september, når det blir tidligere mørkt, kommer vi til å ha loser som følger folk inn på fredagskveldene fra Øvre Moen. Så kan man våkne opp i disse vakre omgivelsene, og få mye mer ut av helga. Kanskje gå en topptur, eller låne en robåt og en fiskestang.

Vi etablerer også et fjellbibliotek i samarbeid med Bibliotekene i Rogaland. Finner du en bok du liker på hytta, kan du ta den med deg i sekken til neste hytte, eller gi den videre til en venn.

Helt siden jeg var liten har jeg gått mye på tur. Foreldrene mine tok ofte med meg og mine fem eldre søsken. Friluftsliv har en helsebringende effekt, den gjør deg glad og den kan også gi deg trøst. Samtidig har den en råskap i seg, med vær og vind som ikke tar hensyn til noen. Den er ekte og naturlig, gir sjelefred og ro og beriker livene våre. I alle fall mitt. Er det et sted du virkelig kan oppnå mindfullness, så er det det i fjellet.

Området har dårlig mobildekning, så det er ekstra fredelig. Her om dagen gikk jeg en lang skitur, og da stanset plutselig en villreinflokk og kikket på meg. Og en stor, spretten hare hoppet et stykke foran meg. Villreinen har vært og er fremdeles viktig i området rundt Stranddalen. Det er ikke uten grunn at det vernede området heter Dyraheio.

Stranddalen

Stranddalen.
Photo: Odd Inge Worsøe / Stavanger Turistforening

«Gjør det, mor!» sa barna mine da jeg fortalte om jobben. Mannen min har også gitt full støtte, og alle fire vil besøke meg på hytta. Jeg er alltid lei meg når jeg slutter i en jobb, fordi det er trist å forlate en bra plass med gode kolleger. Men så har jeg fått det vel så kjekt på den neste.

Jeg er 46 år, så om jeg skulle gjøre noe annet, måtte det bli nå. Folk som kjenner meg ble ikke overrasket. De sier at dette må være midt i blinken, men at de synes jeg er modig. Det er mange som vil, men ikke tør. Av og til må man våge å gjøre noe som man ikke vet helt sikkert hvordan blir. Litt risiko er du nødt til å legge i potten for å satse.