Dynamic Variation:
Offers
Choose Language
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Karl Ove Knausgård
Karl Ove Knausgård.
Photo: Munchmuseet
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

«Skrik», «Madonna» og andre velkjente malerier er fjernet. Forfatter Karl Ove Knausgård vil vi skal se billedkunstner Edvard Munch med nye øyne.

Knausgård har tilbrakt mye tid i Munchmuseets kjeller det siste året. Sammen med museets kurator Kari Brandtzæg har han sett gjennom alle Edvard Munchs verker, sakte men sikkert, ett etter ett.

Forfatteren, som er verdenskjent for den seks bind lange og utleverende romanen «Min Kamp», debuterer som museumskurator denne våren. Utstillingen «Mot skogen – Knausgård om Munch» skal vise noe annet enn det som har gjort den norske kunstneren verdensberømt.

I en video laget av Munchmuseet peker Knausgård på at Munch malte sine mest kjente bilder på 1890-tallet. Skrik, for eksempel, ble festet til lerretet i 1893, Madonna i 1894-95.

Men i 1900 var Munch bare 37 år gammel, og han skulle gå hen og leve – og male – til han fylte 80. Mye av det han skapte i den andre halvdelen av livet er ikke spesielt kjent, og har heller aldri vært utstilt.

Det er denne fasen Knausgård har vært interessert i, for som han spør:

– Hva gjør man når man har malt mesterverkene sine? Hvor går man hen da?

Gaven fra Edvard

Mot skogen

Mot skogen.
Photo: Munchmuseet

Da Munch døde i villaen sin på Ekely utenfor Oslo i 1944, etterlot han alle kunstverkene sine til Oslo kommune: 1150 malerier, 17.800 grafiske blad, 4500 akvareller, tegninger, 13 skulpturer i tillegg til skrifter og litterære notater.

Utstillingen, som varer fra 6. mai til 8. oktober, er oppkalt etter et av Munchs verker. Tittelen «Mot skogen» skal minne om «det truende og latente i naturen, men også om naturen i kunsten».

Knausgård sier han vil vise Munchs kraft: «uttrykkskraften, følelseskraften, villskapen og de ulike uttrykkene det gir».

– Munch var en ekstremt intuitiv maler, det var knapt så han visste hva han gjorde selv, tror jeg.

Forfatteren vil gi museets gjester muligheten til å se Munch som for første gang, «som det han var, en maler som aldri falt til ro, og som aldri stivnet». 

Mot skogen – Knausgård om Munch

Utstillingen på Munchmuseet på Tøyen i Oslo

Varer fra 6. mai til 8. oktober 2017

Forfatter Karl Ove Knausgård (f. 1968) har kuratert utstillingen

Han har samarbeidet med Kari Brandtzæg ved Munchmuseet

Edvard Munch (1863-1944) er en av modernismens viktigste kunstnere

Han testamenterte samlingen sin til Oslo kommune før han døde

Mange malerier, grafiske trykk og skulpturer som aldri har blitt utstilt, vises nå

Munch med nye øyne

Knausgård & Munch

Knausgård & Munch.
Photo: Munchmuseet

Ideen skal Knausgård ha fått da han fylte 40 og en av gavene han fikk var alle Munchs verker avfotografert og samlet i bokform. Det forteller han i et intervju med magasinet D2:

– Det var første gangen jeg begynte å se på ham ordentlig, sier han i intervjuet.

Ved å gi noen helt andre, mindre kjente verker fire måneder i rampelyset har Knausgård ønsket å presentere noe som nesten ikke ser ut som Munch en gang.

– Hvis vi ikke hadde visst om «Madonna» eller noen av disse andre kjente bildene, hvem ville Munch vært da? Jeg tenker at dette er en viktig øvelse å gjøre, fordi vi har et så klart bilde av Munch. Når vi ser «Skrik», klarer vi ikke å se det som et maleri. Vi ser det bare som et ikon. Men disse bildene må man se som malerier, fordi man ikke har sett dem før, sier han til D2.

Friskt framfor snevert

Solen / The Sun

Solen / The Sun.
Photo: Munchmuseet
Ekely

Ekely.
Photo: Munchmuseet

Det møysommelige arbeidet i museumskjelleren på Tøyen er nå unnagjort, og Knausgård og kurator Brandtzæg sitter igjen med mer enn 100 malerier og 30 grafiske verk.

Med disse vil Knausgård ifølge Munchmuseet «bygge opp stemninger og klanger som forplanter seg til den som beveger seg gjennom salene».

– Vi har ikke lagt vekt på hverken kronologi eller biografi. Det skal heller ikke være titler med, ikke årstall. Det vil bli en mye friere og mer emosjonelt ladet vei inn i Munchs kunstnerskap, sier Brandtzæg til D2, og:

– Det har lenge vært et veldig snevert, innforstått og biografisk fokus på Munch, med disse tidlige livsfrisebildene som har gått igjen i ulike tematikker. Med Karl Ove blir det en frisk og ny fortelling som bringes frem.

Naturens dans

Knausgård & Munch

Knausgård & Munch.
Photo: Munchmuseet

Naturen er et gjennomgangstema. Mens utstillingens første rom er fullt av lys og sol og mennesker i hager og parker, forsvinner ansikter og skikkelser etter hvert som man beveger seg videre.

«Landskapene som står alene igjen, er ambivalente størrelser – ensomheten i det mennesketomme møter kraften og villskapen i naturen: for Munch var skogen ikke bare et sted der noe endte, men også et sted der noe begynte.», sier Knausgård ifølge Munchmuseet.

Det siste rommet vil være fylt med portretter, fordi Knausgård mener at Munchs kunst handler om relasjoner, forholdet til andre mennesker. Det ville han vise på en enkel måte.

«Samtidig var Munch en fantastisk portrettør, han ikke bare så hvem mennesker var, han kunne også fange dem inn og formidle det, akkurat som han kunne med et landskap eller et tre.», mener Knausgård.

Han gir også ut en bok om Edvard Munch i forbindelse med utstillingen. I den kan man lese forfatterens refleksjoner omkring billedkunstnerens liv og malerier. 

Tilbake til toppen

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad