Skip to main content

De historiske INNLANDSBÅTENE

Dagscruise på norske innsjøer

Sluseporten åpner seg. Endelig oppe!

Da Telemarkskanalen stod ferdig for rundt 130 år siden, ble den i Europa betegnet som et "åttende underverk" — og det med god grunn.

Kanalen ble bygd for å frakte folk, gods og ikke minst tømmer, fra skogsbygdene til kysten.

Den 105 kilometer lange kanalen strekker seg fra Skien i Vestfold og til Dalen i Telemark, og kan overraske deg rundt hver sving! Spennet er stort fra kyst, via bugnende fruktåkre i Midt-Telemark, til fjordliknende landskap med høye fjell rundt Bandak.

På siste halvdel av 1800-tallet gjorde de nye, moderne båtene det lettere å frakte både folk og gods på kryss og tvers av Norges mange store innsjøer og innlandsfjorder. Mange av dem går fortsatt i rute den dag i dag.

For tiden er det tre historiske kanalskip som seiler på Telemarkskanalen, MS «Henrik Ibsen», MS «Victoria» og MS «Telemarken».

Det mest populære strekket er fra Ulefoss til Lunde, selv om mange også fortsetter helt inn til Dalen og det historiske trehotellet her. Du kan få busstransport tilbake fra begge steder.

Det er også populært å både padle, sykle og vandre langs kanalen. I tillegg fins et rikt utvalg av museer, kulturminner, koselige spisesteder og spennende kulturarrangementer.

Du kan til og med komme med egen båt, og bli løftet opp og senket ned av slusekamrene.

Mange reiser også for å oppleve Norges eldste kanalsystem Haldenkanalen, en drøy time fra Oslo. Kjenn på kreftene i vannet som fosser inn i kamrene i Nord-Europas høyeste slusetrapp! Brekke sluser løfter båtene hele 27 meter. Elveseilasen kan toppes med god mat og drikke om bord. 

Gjennom tidene har i alt 25 dampbåter trafikkert Haldenkanalen. Nå er det passasjerbåtene MS «Brekke» (video), DS «Turisten» og DS «Engebret Soot» som regjerer i slusene.

På Norges største innsjø, Mjøsa, kan du seile med «Mjøsas Hvite Svane». DS «Skibladner» fra 1856 er verdens eldste hjuldamper i rutegående trafikk.

Ombord kan du i tradisjon tro nyte laks og jordbær i ærverdige omgivelser, eller bare la deg fascinere av dampmaskinen og skovlene i drift. Skipet seiler vanligvis mellom Eidsvoll, Hamar, Lillehammer og hjemmehavnen Gjøvik.

PS! Eidsvoll utgår fra ruteprogrammet inntil videre grunnet byggingen av ny jernbanebru. Samtidig er det kommet to nye anløp, Brumunddal og Atlungstad.

Eller se for deg å gli stille på Byglandsfjorden, gjennom autentisk bondekultur i Setesdal, sør i Norge. Dampveteranen DS «Bjoren» fra 1866 bruker fortsatt ved som drivstoff, noe som gjør den til en unik kulturskatt og et flytende teknisk museum.

Selv midt oppe på høyfjellet kan du nyte spektakulære vyer på tradisjonsrike båter i ro og mak.

En av måtene å entre Norges mest populære nasjonalpark, Jotunheimen, på, er over det smaragdgrønne vannet Gjende.

Gjendebåten, som går fra Gjendesheim ved Valdresflya til turisthyttene Memurubu og Gjendebu, er også mye brukt som tur- eller returmulighet når du går en av landets mest ikoniske vandreturer over Besseggen.

Litt lenger sør i Jotunheimen har M/B «Bitihorn» gått i trafikk på innsjøen Bygdin hver eneste sommer siden 1912.

Den er en av Nord-Europas høyestgående båtruter, 1060 meter over havet, og tar deg inn til turisthyttene Torfinnsbu (herfra kan du gå en lettgått tur tilbake fra til startpunktet, Bygdin fjellhotell ved Valdresflya) eller Eidsbugarden.

Alle steder er flott utgangspunkter for videre fotturer på høyfjellet.

Vil du virkelig oppleve villmarken, kan du reise nordover til Femunden. Norges tredje største naturlige innsjø, ikke så langt fra koselige Røros

La en tur med tradisjonsrike MS «Fæmund II» være din inngangsport til den røffe Femundsmarka, og nyt enkel og smaksrik lokalmat ombord!

Se våre beste tilbud

Ferdigpakket norgesferie? Sjekk disse gode reisetilbudene fra våre partnere.

Sider du nylig har besøkt