Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
The Rauma Railway is one of the world’s best train journeys. Train crossing Kylling bridge in Rauma, Fjord Norway.
The Rauma Railway crossing Kylling bridge in Fjord Norway.
Photo: Johan Berge / Visitnorway.com
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Sju norske skinneganger som tilbyr langt mer enn bare transport.

Norges lengste jernbanestrekning, Nordlandsbanen, er kåret til en av verdens 18 beste togreiser av den britiske avisen The Guardian.

– Det er alltid stas når reiseopplevelser i Norge får internasjonal oppmerksomhet. At landets fantastiske togruter løftes frem på denne måten er både hyggelig og vel fortjent, sier pressesjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby.

Togreiser i Norge handler like mye om den unike følelsen av ro og reiseglede bak et togvindu, som å komme seg fra A til Å, mener han.

– Togturer som Nordlandsbanen tilbyr langt mer enn bare transport. Som passasjer blir du del av landskapet og kulturen på en helt annen måte enn du opplever i et fly, sier Lundeby.

Forfatter Jan Helge Østlund har skrevet flere bøker om togreiser og jernbanehistorie i Norge. Han forteller at Norge har en spesiell plass på europakartet for togentusiaster.

– Sveits og Østerrike gir hard konkurranse, men jeg vil likevel si at Norge ligger i det europeiske toppsjiktet. De har kanskje raskere togtyper nedover på kontinentet, men vi kommer høyt opp på listen når det gjelder historie, destinasjoner og naturopplevelser underveis, sier Østlund. 

Nordlandsbanen er med andre ord i godt selskap. Her har du sju skinneganger i Norge som tilbyr langt mer enn bare transport.

Nordlandsbanen

Saltfjellet, Nordland
Saltfjellet, Nordland.
Photo: Vy

Den 729 kilometer lange strekningen mellom Trondheim og Bodø er, ifølge NSB, Norges lengste toglinje. Her blir du tatt med på en reise gjennom et vakkert og variert nordnorsk landskap, fra kystterreng til innlandsbygder og høyfjell. 

– Nordlandsbanen er 73 mil med opplevelser, historie og spektakulær natur. Mange tror den er litt kjedelig på grunn av den elleve timer lange reisen fra ende til ende, men dette er virkelig en praktstrekning på det norske banenettet, sier Jan Helge Østlund.

Nordlandsbanen er den eneste toglinjen i landet som krysser polarsirkelen, og kan oppleves gjennom alle fire årstider. Toget har to avganger daglig, og kjører både som dagtog og nattog.

Bergensbanen

Bergensbanen
Bergensbanen.
Photo: Rolf M. Sørensen / Vy

Bergensbanen er blant de mest berømte og populære av de naturskjønne togrutene i Norge, og det med god grunn. 

Reisen går gjennom vakkert fjellandskap fra Oslo til Gol og Geilo, opp Hallingdal mot Finse, og langs Hardangerjøkulen før toget går bratt nedover til endestasjonen Bergen. 

– Ikke bare knytter den sammen to av de viktigste byene i landet, men den tar også passasjerer gjennom et tversnitt av Norges kulturlandskap. Åkre, fjorder, skog og fjell er alle elementer i den cirka sju timer lange turen. At den etterhvert passerer landets høyeste punkt for en jernbane er jo også en morsomhet, sier Østlund.

Siden NRK sendte dokumentaren «Bergensbanen - Minutt for Minutt», har ruta blitt svært populær blant turister. Ifølge NSB hopper mange også av på Myrdal stasjon for å oppleve Flåmsbana, en timelang reise gjennom det mange mener er en av landets vakreste strekninger. 

Dovrebanen

Dovrebanen
Dovrebanen.
Photo: Rune Fossum / Vy

På den sju timer lange togturen gjennom Gudbrandsdalen, Rondane, Jotunheimen og Dovrefjell, reiser du innom noen av landets mest berømte nasjonalparker. Dovrebanen er derfor utvilsomt den deiligste og mest uforglemmelige måten å gjennomføre strekningen fra Oslo til Trondheim, mener togeksperten Østlund.

– Dovrebanen utgjør en svært fin og innholdsrik reisedag. På strekningen langs Mjøsa opp mot Hamar og Lillehammer, er det veldig mye flott å se på. Du kjører også forbi Eidsvoll, arnestedet for Norges grunnlov, og selv om naturen ikke er like spektakulær som noen av de mer berømte toglinjene, er det plenty å se underveis. Blant annet er moskus et vanlig syn på denne turen, sier han. 

Hyppige avganger året rundt gjør også et opphold i Hunderfossen familiepark til et populært valg dersom du reiser med barn.

Raumabanen

Raumabanen
Raumabanen.
Photo: Leif Johnny Olestad / Visitnorway.com

Raumabanen beskrives av NSB som en av landets «vakreste og villeste jernbanestrekninger». Den 114 kilometer lange togturen har også en helt spesiell plass i Østlunds hjerte. 

– Fra Bjorli og ned til Åndalsnes opplever du natur du ellers må til Sveits for å se. For meg er dette kanskje det flotteste partiet vi har her i landet, sier han.  

Turen tar cirka én time og 40 minutter, og inkluderer høydepunkter som Romsdalen, Trollveggen og Kylling bru. Reiser du med Dovrebanen har du enkel tilgang på Raumabanen via Dombås stasjon. Toget er også spesielt tilrettelagt for turister, med store panoramavinduer og betjening som guider deg om sommeren.

Flåmsbana

Flåm
Flåm.
Photo: Morten Rakke

At Flåmsbana er en av de mest populære togstrekningene i landet – til tross for bare å være en til to timer fra ende til ende – sier mye om landskapet du kan oppleve underveis. Over en halv million turister blir årlig bergtatt av den bratte ferden fra Myrdal stasjon og ned til Flåm, innerst i Aurlandsfjorden,

– Flåmsbana tilbyr en utrolig utsikt på fine dager. Med dramatiske fossefall, elver, daler og fjell er denne strekningen for mange selve definisjonen av mektig norsk natur, sier Østlund.

Som livslang togelsker er Østlund spesielt opptatt av de tekniske aspektene bak Flåmsbana. 

– Framfor alt er Flåmsbana et teknologisk mesterverk. På grunn av den bratte stigningen fra 0 til 866 meter over havet, kreves to lokomotiver, et foran og ett bak, og alle togene er utstyrt med spesielt riggede bremsesystemer, sier han.

Sørlandsbanen

Sørlandsbanen
Sørlandsbanen.
Photo: Svein Magne Morken / NSB

Den åtte timer lange strekningen mellom Oslo og Stavanger har kanskje ikke det «ville» preget de andre alternativene på denne listen har, men strekningen er likevel et langt mer naturskjønt alternativ til motorveikjøring. 

Familievennlige stoppesteder som Bø Sommarland eller Dyreparken i Kristiansand, gjør også Sørlandsbanen til en folkekjær togrute.

– Mange ser for seg at toget går rett ut i skjærgården, men store deler av linjen ble bygd innlands for å unngå bombardement under krigen. Det er egentlig først nær Egersund at du ser havet, men innen det opplever du dalfører og skoger. Fra Nelaug går det en sidelinje ned til Arendal, og der er det veldig fint, sier Østlund. 

Selv om Sørlandsbanen som regel ikke omtales på lik linje som Bergensbanen eller Flåmsbana, er den en av de store banene som binder sammen Norge, og gir deg enkel tilgang på noen av de mest idylliske delene av sørlandskysten.

Rørosbanen

Rørosbanen
Rørosbanen.
Photo: NSB

Rørosbanen ble åpnet allerede i 1877, og er med det landets eldste stambane, altså en toglinje som forbinder ulike landsdeler. Den fem timer lange ruta forbinder Hamar og Trondheim via vakker villmark og trolske skogsområder i Østerdalen, og går videre over UNESCO-vernede Røros og helt til Støren. 

– Mange har en oppfatning av at banen er litt kjedelig, men det er faktisk mye å følge med på fra togvinduet. I de enorme skogstrekningene underveis kan du se både elg, jerv, gaupe, ulv og bjørn, sier Østlund.

Annonser

Nordic Choice Hotels - et annerledes hotellselskap

Hurtigruten - "verdens vakreste sjøreise"

Leiebil: AutoEurope har stort utvalg til uslåelige priser 

De Historiske hotel & spisesteder - unike opplevelser

Tilbake til toppen

Your Recently Viewed Pages